• ۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ۰۰:۰۰:۲۰
  • در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب
  • توسط argan2
  • بازدید: 1400
  • اخرین ویرایش: ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۲۰:۱۷:۰۴
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف

طراحی اتاق خواب کودک

ارگان معماری می نویسد:
دکوراسیون اتاق کودک احتیاج اول به شناخت شخصیت و جنبه های روانی کودک دارد چون ما تا کودک خود را نشناسیم به راحتی نمیتوانیم فضای
مورد نیاز او را که بتواند در آن با آرامش وقت خود را در بازی و تفریح استراحت یا مطالعه طراحی کنیم
.

ظسمهمترین نکته این است که طوری طراحی کنیم که بنا به علایق در حال رشد کودک به راحتی قابل تغییر و محیطی انعطاف پذیر باشد.

کودکان احتیاج به فضایی جدا برای خواب یا بازی یا مطالعه دارند و نسبت به والدین و بزرگترها فضای حرکتی بیشتری مورد احتیاج آنهاست  پس تنها به این تکیه نکنیم که کوچکترین اتاق منزل مربوط به کودک است چون او کودک و کوچک است احتیاج به فضای کمتری دارد این فرضیه با شرایط و هوش و ذهنیت همراه با تکنولوژی روز به روز پیشرفت میکند هم خوانی ندارد کمی به کودکان بها دادن بهترین زمینه رشد فکری را
فراهم میکند
.

 

ضوابط طراحی اتاق کودک:

 صحبت کردن با کودک پی بردن به تصورات ذهنی وی

همینطور شناختن شخصیت کار تونی مورد علاقه او برای کمک بهتر به طراحی اتاقش.

 شناختن شخصیت بازیگر(تفریحانه)کودک

 رنگ مورد علاقه کودک

 شناخت و بررسی فضای مورد علاقه کودک

کودکان تقریبا ۱۲ ساعت تا ۱۶ ساعت از وقت روزانه خود را در اتاقشان سپری میکنند پس چه بهتر با شناسایی خلقیات او فضایی لذت بخش تر را برایش مهیا سازیم.

به عنوان مثال یک پسر ۷ ساله دوست دارد وسایل بازی در دسترسش باشد تا در جعبه بالای کمد ! یا حتی دوست دارد تخته خوابش هواپیما یا سفینه باشد!! در یکی از کانال های فرانسوی تختی را طراحی کرده بودند شبیه یک شاتل فضایی با پله از سطح زمین بالا تر!

دختر بچه ها معمولا فضاهای رمانتیک و همانطور که در کتاب های داستانی میبینند را دوست دارند با رنگ آمیزی شاد و بیشتر صورتی بنفش قرمز عموما رنگ های گرم.میز کوچک برای مهمان بازی و...در این صورت عروسکهای پشت زرورق و قوطی مقوائی کمکی به او در نمایش کودکیش نمیکند.

در رده سنی زیر ۷ سال بیشتر رنگهای ملایم آبی لیمویی و خاکستری روشن یا بنفش یاسی برخورد میکنیم و طراحی هایی که شاید کودکان دوست دارند بر روی کاغذ نشان دهند.

مثلا یک دیوار یا سقف آبی روشن که با ابر آغشته به رنگ سفید لکه هایی ایجاد کرده نشان دهنده ابر در آسمان .

یا حتی کشیدن یک خورشید زرد تابتن با نمای از صورت یک یا چهره خندان برای کودکان باشد.یا حتی حاشیهای از قطار با واگنهای رنگی و یا حیوانات خندان که این روزها مدل به مدل کاغذ دیواری ها ی مختلف در مغازه ها موجود میباشد.

البته نباید باعث وحشت کودک شود..!!

به غیر از تخت خواب که خب همه بچه ها دارند!برای کودکان با ارتفاع کم احتیاج به یک صندوق یا چندین کشو در ارتفاع قابل دسترس برای آنها تا بتوانند لوازم بازی را به راحتی در آن ریخته راحت کم دردسر تر تا خودشان با رغبت به جمع آوری وسایل بپردازند..

و چندین طبقه ساده و زیبا برای کتاب قصهها و عروسکهایی و اسباب بازی هایی که کمتر مورد بازی قرار میگیرند.

میز و صندلی با قد و اندازه آنها هم خوان باشد. برای بازی و نقاشی و حتی کامپیوتر.

همیشه بدانید مه کف پوش اتاق کودکان در معرض فرود آمدن کاسه غذا یا رنگ نقاشی و یا حتی اجسام نوک تیز است پس قالی گرون قیمت را فراموش کنید که کودکتان گناهی ندارد!!

کفپوش کمرنگ قابل شستشو و نرم..

در انتخاب کمد و کشو ها مواظب باشید که دستگیره ها و لولا ها آسیبی به انگشتان کودکتان نرساند...احتیاج به چوب عالی و گران قیمت نیست همه چیز گران قیمت مناسب برای کودک نیست.

به راحتی میتوان با بازسازی وسایل قدیمی و رنگ آمیزی شاد و روشن مثل طراحی شمّا تیک از یک گل ۴ یا ۵ پر ساده یا یک ماشین یا یک خرس کوچک بسیار زیبا طراحی کرد

قرار دادن تخته یا مقوا به دیوار برای ارضای نقاشی آنها و قرار دادن چراغ خواب برای نترسیدن کودک.

کوکان سنین 7 سال تا 15 سال به بالا
در این دوره کودکان کمتر به حیوانات روی دیوار و رنگهای ملایم احتیاج دارند بلکه به شور و شعف موجود در فضای اتاقشان که معمولا در شخصیت های فیلم و کارتونی مورد علاقه آنها نمایان است مشخص میشود.

 

کودکان در سنین نوجوانی با توجه به وضعیت قابل تغییر از نظر جسمی و روحی بین دنیای کودکی و بزرگسالی به جا مانده هستند و معمولا احتیاج به به جایی برای قرار دادن ضبط صوت و  و حتی کامپیوتر و تابلویی از جنس یونولیت ها یا فوم های رنگی که بتوانند به راحتی عکسها و پوسترهای مورد علاقه اشان که در آن سن یک مورد عادی و پیش پا افتاده است را به راحتی به دیوار بیاویزند.

 

 

برای آراستن اتاق کودک به رنگ توجه ویژه نشان دهید و حتماً نظر او را نیز جویا شوید. چنانچه در و دیوار یا کمد و تخت خواب فرزندتان را با رنگ های مورد علاقه ی وی رنگ آمیزی نمایید

تهیه شده توسط گروه تخصصی ارگان معماری

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.