• ۱۳۹۷/۰۲/۱۱ ۰۶:۰۰:۱۴
  • در کتاب و جزوه معماری
  • توسط argan2
  • بازدید: 1190
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۷/۰۱/۱۸ ۲۰:۵۵:۳۲
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
کتاب جهان نما علیه نقش جهان

کتاب جهان نما علیه نقش جهان

 

کتاب جهان نما علیه نقش جهان

کتاب جهان نما علیه نقش جهان که کوششی برای پیوند حقوق و معماری است به کوشش محمدرضا عظیمی (وکیل دادگستری) از سوی نشر فصل نو منتشر شد.

 

 

پایگاه معماری ارگان می نویسد: این کتاب به بررسی حقوقی موضوع برج "جهان نما" در اصفهان می‌پردازد که با ورود یونسکو به آن و تاکید این نهاد بین‌المللی بر تخریب چهار طبقه از این برج، بُعد جهانی پیدا کرد. نویسنده در این کتاب کوشیده جنبه‌های معماری و ضوابط شهرسازی برج را نیز لحاظ و در عین حال به این مسئله به عنوان یک پرونده حقوقی در نظام قضایی ایران با موضوعیت حفظ میراث فرهنگی و تاریخی توجه کند.

 

 

کتاب "جهان‌نما علیه نقش جهان" در واقع گونه‌ای وقایع نگاری از رویدادهای رخ داده در این قضیه است و تلاشی است برای ثبت و گزارش کارشناسی و حقوقی این پرونده که از جهات مختلف به یکی از بی بدیل ترین پرونده های قضایی ایران تبدیل شده است. این کتاب همچنین در پیوست‌های خود، علاوه بر شرح ماجرای برج جهان نما و سرانجام آن، اطلاعات جامعی را از جنبه های تاریخی، حقوقی، رسانه‌ای و‌ آماری موضوع در اختیار خواننده قرار می دهد.

 

پروژه ای پُر حجم با سرمایه ای هنگفت که می خواست در مرکز بافت تاریخیِ اصفهان، به عنوان نشانۀ جدید نصف جهان دیده شود؛ نام اش «جهان نما» و سرمایه گذار اش شهرداری. مجموعه ای که بدون رعایت قوانین و ضوابطِ حاکم اجرایی شد و مناقشات بسیاری پدید آورد. چالش اصلی در این میان، ارتفاع برج بود. برج انگشت نمای بی تناسب، حریم مَنظرِ میدان نقش جهان را شکافته بود و این اثر جهانی را در معرض خطر حذف از فهرست میراث جهانیِ یونسکو قرار داده بود. از سکوت و انفعال سازمان پاسدار میراث فرهنگی سال ها گذشته بود و تهدید یونسکو اکنون جدی بود: رأی به تخریب چهار طبقه از جهان نمای متجاوز. برج قانون شکن اما، به پیشروی ادامه می داد؛ بی هراسِ قانون و ناظرِ قانون! در این بحبوحه، کسی به پا خاست و به پیشگاه دادگستری چنگ انداخت: سید محمد علی دادخواه، وکیل بِنام دادگستری، و به این ترتیب، یکی از جنجالی ترین پرونده های نظام قضایی ایران حول محور میراث فرهنگی در اصفهان کلید خورد و ماجرا نه تنها بُعد فراگیر، ملی و رسانه ای یافت،که سرانجامِ آن به دغدغه ای عمومی و ملی تبدیل شد و حتی به علت مداخلۀ یونسکو، پا را از مرزهای داخلی نیز فراتر نهاد.

 

 

بررسی حقوقی این موضوع که البته سعی شده جنبه های معماری و ضوابط شهرسازی نیز در آن لحاظ شود، وکیل جوان و ایران دوستی را برآن داشته تا برای نخستین بار در ایران، در کتاب «جهان نما علیه نقش جهان»، یک پرونده حقوقی در نظام قضایی ایران را با موضوعیت حفظ میراث فرهنگی و تاریخی، مورد بازخوانی و کاوش قرار دهد. پردازش این هدف آن هنگام نمود بیشتری می یابد که توجه کنیم متاسفانه در سنت ادبیات حقوقی موجود در ایران، اعتنای جدی به خوانش و تحلیل موضوع ها و پرونده های عملی قضایی نشده و نمی شود و جز برخی پرونده های سیاسی، نظیر محاکمات برخی شخصیت های سیاسی و اصحاب مطبوعات که به صورت کتاب تدوین شده است، اصولا" شرح و تحلیل یک پرونده قضایی در قالب کتاب و عرضه آن برای همگان، مسبوق به سابقه نیست.

 

نویسنده در این کتاب کوشیده است با گونه ای وقایع نگاری از رویدادهای رخ داده در این قضیه، به ثبت و گزارش کارشناسی و حقوقی این پرونده که از جهات مختلف به یکی از بی بدیل ترین پرونده های قضایی ایران تبدیل شده است، بپردازد. علاوه بر شرح دقیق و موشکافانه ماجرای برج جهان نما و سرانجام آن، پیوست های مفصل و جذاب این کتاب، از جنبه های مثبت و قابل توجه آن است که اطلاعات جامع و دقیقی را از جنبه های تاریخی، حقوقی، رسانه ای و‌ آماری موضوع در اختیار خواننده قرار می دهد.



 

کتاب "جهان نما علیه نقش جهان" که گفتگویی با سیدمحمدعلی دادخواه وکیل دادگستری را نیز شامل می‌شود، اخیراً توسط انتشارات فصل نو در 293 صفحه و با بهای 5800 تومان عرضه شده است.




تهیه و تنظیم: تحریریه معماری اَرگان

کپی با ذکر منبع (لینک) مجاز است

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.