• ۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ۰۰:۳۰:۰۰
  • در معماری و طراحی داخلی خانه
  • توسط argan2
  • بازدید: 1564
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ۱۴:۰۳:۱۳
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
خانه ای در کورامانگلا

خانه ای در کورامانگلا

خانه ای در کورامانگلا

به گزارش ارگان معماری:چارلز کوری معمار هندی از نسل معمارانی بود که نمی توانستند تحت تاثیر لوکوربوزیه قرار نگیرند؛ اگرچه او بعدها علاقه مند به تفسیر مجددی از معماری محلی هند گردید. کوری در سال 1986 یک پروژه خانه سازی را در نزدیکی بمبئی هند کامل کرد که بیشتر از دو طبقه نبوده و بدون استفاده از دیوارهای مشترک به طور استادانه ای به تراکم بالا دست یافت.

خانه

چارلز کوری در حیدرآباد ، هند متولد شد. او معماری را در دانشگاه میشیگان و پس از آن در موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) تحصیل کرده است. وی در 1958 دفتر خودش را تاسیس نمود. بین سالهای 1970 تا 1980 کوری کارهای بزرگتری را انجام داد و به معماری سمبولیک نزدیکتر شد و توانست در سال 1984 جایزه رویال گلد مدال ریبا و در سال 1990، مدال آلتو و مدال گلد یو آی آ، را از آن خود کند. در سال 1994 جایزه ایمپریال ژاپن و در 1998 جایزه معماری آقا خان را دریافت کرد. در چهار دهه اخیر کوری کارهای پیشتازی در زمینه مشکلات شهری و پناهگاه های کم قیمت در جهان سوم انجام داده است. از سال 1970 تا 1975 او معمار ارشد برای طرح تفضیلی شهر بمبئی جدید با دو میلیون نفر جمعیت بود که مقابل بندر شهر فعلی قرار داشت.

خانه ای در کورامانگلا

کوری جزو معدود معماران معاصری است که کارهایش نه تنها به مشکلات معماری بلکه به طرح شهری و خانه های کم قیمت می پردازد. مطابق نظر کوری، هندی ها به چیزی بیش از اتاق های صرف برای زندگی نیاز داشتند؛ آن ها تعدادی فضا برای فعالیت های متفاوت در زمان های مختلف روز و در فصول مختلف سال داشتند. او تصمیم گرفت برای خود و خانواده اش، خانه ای در کورامانگالا در بانگالور هند طراحی کند. پلانی آزاد و فضاهای نامشخص، و استفاده از مصالح معمولی مانند آجر و سفال که سازندگان کوچک آن را درک می کردند؛ لذت بودن در فضاهایی که به گفته شخص کوری" رو به آسمان دارند".

خانه سنتی

در میان خانه، حیاط مرکزی مربع شکلی قرار دارد که فضایی بدون سقف می باشد و اطراف آن را کولوناد باریکی فراگرفته است؛ این حیاط آنقدر کوچک است که کاربری دیگری به جز سیرکولاسیون نمی تواند داشته باشد؛ با این حال نقطه مرکزی و معنوی خانه می باشد؛ همچنان که مرکز فضایی آن نیز هست. ورودی حیاط مرکزی در یک گوشه و از فضای حد فاصلی می باشد که به مسیر پیاده اس سرپوشیده راه دارد و از طریق حیاطی سنگفرش شده به ایوانی مسقف در خیابان ختم می شود. این مسیر ورودی مشخصه عمومی مهمی از خانه رابه تصویر می کشد؛ اگرچه خانه تقریبا در میان زمین خود واقع شده است و باغ اطراف آن را فراگرفته است؛ نه به عنوان یک شی بلکه به صورت سلسله مراتبی از فضاهای مستقل تجربه می شود. نتیجه طراحی، محصولی خردگرا یا اقتصادی نیست؛ بلکه بصورت خوشه ای از خانه هاست که در طول زمان رشد کرده اند و یک واحد اقامتی منفرد نیست که تمامی اجزای آن با یکدیگر طراحی شده باشند؛ به طور دقیق تری، این خانه شبیه یکی از مجموعه خانه های همجوار خود در بلاپور هند می باشد.

پلان خانه


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.