• ۱۳۹۶/۰۹/۱۳ ۰۸:۴۷:۱۹
  • در آموزش اتوکد
  • توسط admin
  • بازدید: 1374
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۹/۱۳ ۱۳:۵۶:۴۴
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
ترفند های کاربردی اتوکد

ترفند های کاربردی اتوکد - بخش اول


Hyperlink به اشیا موجود

یکی از جالبترین قابلیتهای اتوکد اضافه کردن Hyperlink به اشیا موجود در محیط ترسیم هست.

Hyperlink ها درست مثل همین Hyperlink های صفحات وب کار میکنند. به عنوان مثال شما میتوانید قسمتی از محیط ترسیم رو به فایل اتوکد دیگری لینک کنید تا کاربر به راحتی با یک مجموعه ترسیمات مرتبط، ارتباط برقرار کنه.
هنگام ساخت Hyperlink هیچگونه محدودیتی از نظر آدرس مقصد وجود نداره. میتونه یک فایل اتوکد دیگه باشه یا اینکه یک فایل MSWord و یا DOC, XLS, PDF و … این فایلها میتوانند روی سیستم شما و یا روی سرور و یا اینکه یک آدرس وب و … قرار گرفته باشند.

برای ساخت Hyperlink در خط فرمان تایپ کنید : HYPERLINK یا اینکه از میانبر Ctrl-K استفاده کنید. سپس شی مورد نظر رو انتخاب کنید. و در پنجره ای که باز میشه آدرس HYPERLINK رو وارد کنید. میتونید یک توضیح هم اضافه کنید. هنگامی که موس شما روی یک شی لینک شده برود علامت موس نمایشگر موس عوض میشه و متنی که نوشتید ظاهر میشه. با گرفتن کلید Ctrl و سپس کلیک کردن بر روی شی مورد نظر آدرس مقصد لینک باز میشه. اگر مقصد یک فایل اتوکد باشد اون فایل در پنجره جدیدی باز میشه.


رمز گذاري رو فايل هاي اتو كد!

يكي از دغدغه هاي كاربران اتوكدمعمولاً دارند غير قابل دسترس كردن سايرين از فايل هايي است كه كار كردن.
براي اين كار از دو روش ميشه اقدام كرد.


1-از طريق پنجره save drawing az:

اين پنجره زماني ظاهر مي شود كه بخواهيم براي اولين بار فايلي را save كرده يا از فرمان save az استفاده كرده باشيم.
منوي toolsكه دربالا سمت راست اين پنجره هست را زده و گزينه Security options… را مي زنيم.
از پنجره باز شده در ري اوت Password,رمز دلخواه را وارد كرده و ok مي زنيم.پنجره جديدي باز خواهد شد كه در آن مجدداً رمز را وارد كرده و ok كرده و file را saveمي كنيم.


2-در پنجره option:

Op تايپ كرده و اينتر مي كنيم.در ري اوت open and save در قسمت file Safety Precautions دكمه Security options.،را زده و ادامه كار مثل مرحله قبل.


حجم زیاد فایل ها در اتوکد

گاهی اوقات فایلهای شما حجم بسیار زیادی دارد. در حالی که داخل آنها ترسیم های کوچک و ساده ای هست و در برخی موارد با پاک کردن تمام اشیا داخل محیط ترسیم باز هم حجم فایل اتوکد به طور غیر طبیعی بزرگ است.احتمالا اشیا غیر ضروری زیادی در داخل ترسیم شما جا خوش کرده اند.

بهتره ابتدا تمام لایه ها را روشن کرده و اگر قفل هستند آنها در از حالت قفل در بیاورید. سپس با کمک دستور Purge فایل خودتان را از دست بلوک های بدون مصرف و لایه های خالی و سبک های متن و خطوط بدون مصرف و … راحت کنید در بیشتر مواقع لازم است دستور Purge را بارها اجرا کنید تا تمام زواید نقشه حذف شوند. با کمک دستور Audit میتوان ایراد های کوچک ترسیمی را برطرف کرد. پس از اجرای این دستور حتما دوباره دستور Purge را اجرا کنید تا اشیا ای که به دلایل مختلف در مرحله قبلی حذف نشده بودند قابل Purge کردن باشند.با اَرگان معماری همراه باشید



بعد از انجام تمام مراحل بالا ممکن است هنوز اشیائی در ترسیم شما به طور مخفی مانده باشند. برای شناسایی این اشیا میتوانید از دستور DBLIST استفاده کنید. ممکن است این اشیا یکی از اینها باشند:

1. متن ها و یا attribute هایی که فقط شامل کاراکتر فضای خالی (Space) هستند.

2. سطوحی که کلیه لبه های آنها نامرئی هستند. این سطوح در اکثر مواقع توسط نرم افزارهای جانبی (Add-on) و پلاگ-این های اتوکد ترسیم میشوند.

3. بلوک هایی که فقط شامل attribute های نامرئی باشند.

4. نقطه های تنهایی که ممکنه به زحمت دیده شوند.



برای حذف این موارد ابتدا باید آنها را به حالت مرئی در بیاوریم تا قابل مشاهده و انتخاب شوند. برای حل مشکل شماره یک کافیه برای متغیر QTEXTMODE مقدار 1 را انتخاب کنید. برای موارد ردیف دوم مقدار متغیر SPLFRAME را تغییر دهید. برای ردیف سه از متغیر ATTDISP استفاده کنید. و برای مرئی شدن اشیا ردیف چهارم متغیر PDMODE را 3 و متغیر PDSIZE را 0 قرار دهید. سپس ترسیم خود را با کمک دستور regen به روز کنید. مشاهده میکنید که تمامی اشیا نامرئی قابل مشاهده شدند. حال اگر لازم باشد میتوانید آنها را پاک کنید. فراموش نکنید که در پایان تمامی متغیر هایی که عوض کردید را به حالت اولیه برگردانید.

به خاطر داشته باشید در ترسیم خود از بلوکهایی استفاده کنید که واقعا در ترسیم لازم هستند. به عنوان مثال تمام ترسیم خود را به بلوک تبدیل نکنید (کاری که خیلی ها انجام میدهند



دستور UNDEFINE

با دستور می‌توان دستورات توکاراتوکد  را به فهرست دستورات تعریف نشده فرستاد و از اجرای آنها جلوگیری کرد. مثلاً اگه بخواهید فرمانی مانند فرمان Lineرا به فهرست دستورات تعریف نشده بفرستید کافیه تایپ کنید Undefineو اینتر بزنید و بعد در پاسخ به درخواست فرمان نام فرمانی که میخواهید بنویسید:
Command: UNDEFINE
Enter command name: line
از اون به بعد دیگه فرمان Lineبه هیچ وجه اجرا نمی شه نه از طریق خط فرمان، نه از طریق منو و نه از طریق نوار ابزار یا الیاس.

البته چنانچه قبل از هر دستوری یک نقطه قرار دهید حتی اگر آن دستور در لیست دستورات تعریف نشده باشد نیز اجرا می‌شود. یعنی می توان در خط فرمان تایپ کرد
Command: .l
از دستور REDEFINEنیز برای خارج کردن دستورات از لیست مذکور و اجرای عادی آنها استفاده می‌شود


دستوری برای رفع خطاهای اتوکد 

از دستورAUDITبرای رفع نمایش خطاهای اتوکد به روش زیر استفاده می کنیم
Command: audit
Fix any errors detected? [Yes/No] : y


خطای هنگام بازشدن فایل های اتوکد

یکی از اشکالات برنامه محبوب اتوکدPRODUCED BY AN AUTODESK EDUCATIONAL PRODUCT می‌باشد این خطا در حین باز کردن فایل برنامه و یا در هنگامprint گرفتن و یا درحال کپی کردن از فایل خراب ایجاد می‌شود که برای از بین بردن این خطا کافی استمراحل زیر را دنبال کنید. برای از بین بردن آن ابتدا فایل را کامل باز می‌کنیم سپس در خط فرمانDXFOUT را تایپ می‌کنیم سپس در پنجره باز شده پروژه را با همان پسوند دادهشده ذخیره می‌کنیم سپس پروژه ذخیره شده را مجددا باز کرده و دو باره فرمانDXFOUT را اجرا می‌کنیم این بار پروژه را با پسوند معمول اتوکد سیو می‌کنیم.


ترسیم بیضی با گیره های فراوان برای ویرایش

به صورت پیش فرض بیضی های ترسیم شده دارای 5 گیره ( در چهار زاویه 0 و 90 و 180 و 270 و مرکز) می باشند. ولی با اجرای متغییر سیستمی pellipseو دادن مقدار 1 به آن ، بیضی های ترسیم شده دارای گیره های زیادی در نقاط مختلف می باشند که می توان با جابجا کردن آنها ، یک شکل deformایجاد کرد.


ادغام دو لایه با هم

برای ادغام دو لایه از دستور LAYMRG به روش زیر استفاده کنید
Command: LAYMRG
Select object on layer to merge or [Name]:انتخاب یک عنصر از لایه اول

Selected layers: 1.
Select object on layer to merge or [Name/Undo]:انتخاب یک عنصر از لایه دوم
Select object on target layer or [Name]:
Do you wish to continue? [Yes/No] : y


Handleچیست؟

اگر دستور  listرا بر روی هر موضوعی اجرا کنیم ، یکی از مشخصاتی که اتوکد به ما نشان می دهد handleاست که معمولا به صورت یک کد خاص می باشد. این کد دقیقا همانند یک کد ملی برای هر فرد در کشور است یعنی همانطور که غیرممکن است دونفر در کشور دارای یک کد ملی باشند ، غیر ممکن است که دوموضوع دارای یک کد handleبرابر باشند. این کد برای شناسایی و تفکیک تمامی موضوعات در اتوکد می باشد. حتی اگر دو خط روی هم به یک اندازه و رنگ و لایه و … ترسیم کنیم ، هر کدام یک کد handleخاص و متفاوت می باشند.



ساخت سریع بلوک

ابتدا شکل مورد نظر را انتخاب سپس ctrl+cو در پایان ctrl+shift+vرا زده و در یک نقطه کلیک می کنیم.
در این روش اتوکد یک نام به صورت یک کد خاص برای این بلوک انتخاب کرده و نقطه ای را که دارای حداقل xو حداقل yمی باشد را به عنوان گیره انتخاب می کند.


دستور extrim

فرض کنید یک خط عمودی از میان خطوط افقی موازی عبور کرده است ، با اجرای این دستور و انتخاب خط عمودی و سپس کلیک کردن در یک سمت آن خط ، می توان تمامی بخش هایی از خطوط افقی در سمت مورد نظر حذف می گردد.
های لایت شدن موضوعات با رفتن ماوس روی آنها

در نسخه های بالاتر از 2004 ، اتوکد این قابلیت را یافت که با رفتن ماوس بر روی موضوعات های لایت شده و پیش نمایش موضوعات انتخاب شده ، مشاهده می گردید. این یکی از توانایی های خوب نسخه های بالا می باشد ولی کاربران حرفه ای اتوکد می دانند که در فایلهایی که حجم آنها حجیم است ، این کار باعث پایین آمدن سرعت کار می گردد. از مسیر زیر می توان حالت پیش نمایش موضوعات را فعال یا غیر فعال نمود.

Tools > options > selection> preview

در این بخش دو گزینه وجود دارد با زدن تیک گزینه when a command is active، وقتی دستوری اجرا شده و اتوکد منتظر انتخاب شکل می باشد ، با قرار گرفتن ماوس روی موضوعات ، پیش نمایش موضوعات نشان داده می شود و با زدن تیک گزینه when no command is active، وقتی دستوری هم اجرا نشده باشد ، با رفتن ماوس بر روی موضوعات ، پیش نمایش آنها نشان داده می شود. با برداشتن هر دو تیک ، هیچ وقت پیش نمایش موضوعات نشان داده نمی شود.


تکرار خودکار فرمان با استفاده از multiple

تا حالا براتون پیش اومده که از یه فرمان زیاد استفاده کنید؟ مثلاً فرض کنید که بخواهید از فرمان Circle پشت سر هم استفاده کنید و آرزو کنید ای کاش Circle هم مثل Multiple Point بود و می‌شد بدون خروج از فرمان دایره‌های مختلفی را ترسیم کرد.

برای این کار در خط فرمان multiple را تایپ نموده و در خط بعد نام فرمانی که می‌خواهید به صورت پشت سر هم اجرا شود (مثلاً Circle) را تایپ کنید. حالا میتونید بدون این که از فرمان Circle خارج بشید هر چقدر خواستید دایره بکشید. برای خروج از فرمان هم کافی است کلید Esc را بزنید.با اَرگان معماری همراه باشید


اندازه گذاری صحیح در ایزومتریک مجازی

کسانی که ترسیمات سه بعدی را در ایزومتریک مجازی انجام داده اند ، می دانند که با استفاده از دستورات رایج اندازه گذاری ، نمی توان اندازه گذاری ای انجام داد که خطوط امتداد آن ، هم امتداد خطوط 30 در جه ی ترسیمات ایزومتریک باشد. برای استفاده از اندازه گذاری مناسب در این ترسیمات از دستور obliqueدر نوار ابزار dimensionاستفاده می گردد بدین صورت که ابتدا اندازه گذاری معمولی خط مورد نظر را با دستور alignedانجام داده سپس دستور  obliqueرا اجرا کرده و ابتدا خط اندازه را انتخاب و اینتر و در پایان دو نقطه بر روی امتداد خطی که می خواهیم ،خط امتداد به موازات آن ترسیم گردد را انتخاب می کنیم. بدین ترتیب ، خطوط امتداد خط اندازه در جهت مناسب تغییر جهت می دهند.


تغییر متن نوشتاری در کنار پنجره ی پیش فرض دستور text

هنگام اجرای دستور textو قبل از بازکردن محدوده ی متن نوشتاری ، در کنار پنجره حروف abcدیده می شوند. برای تغییر این حروف به متن دلخواه ، متغییر سیستمی mtjigstringرا اجرا کرده و متن مورد نظر را تایپ می کنیم.


دبل کلیک برای ویرایش 

بصورت پیش فرض با دبل کلیک کردن بر روی هر موضوعی ، پنجره ای باز می گردد که می توان توسط آن برخی مشخصات شکل را تغییر داد. برای اینکه از این حالت خارج شویم متغییر سیستمی Dblclkedit
را اجرا کرده و آنرا در حالت offقرار می دهیم.


حذف آیکن ViewCube

برخی کاربران مخصوصا کاربران قدیمی اتوکد مایل به حضور آیکن ViewCubeدر بالا و سمت راست صفحه ترسیم نیستند. برای این کار به مسیر زیر رفته و تیک گزینه ی 2D wireframe visual styleرا بر می داریم.
Tools > options > 3D Modeling > Display tools in viewport

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.