• ۱۳۹۵/۰۵/۲۹ ۰۰:۵۵:۰۰
  • در طراحی و معماری مقابر
  • توسط argan2
  • بازدید: 2753
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۲۰:۳۴:۳۸
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا

به گزارش ارگان معماری: آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا یا آرامگاه ابو علی سینا، بنای یاد بود شیخ‌ الرئیس ابن سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع شده‌. این اثر در تاریخ 21 اردیبهشت 1376 با شماره ثبت 1869 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.


آرامگاه بوعلی سینا

بو علی حسین بن عبد الله بن سینا، مشهور به ابو علی سینا و ملقب به نابغه شرق در 359 ه.ش در بخارا متولد شد. وی یکی ازمشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایران است، که به ویژه به دلیل آثار ارزشمندش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی شهرت خاصی دارد. ابو علی سینا نویسنده کتاب شفا (یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع)، و القانون فی الطب (یکی از معروف‌ ترین آثار تاریخ پزشکی جهان)، می باشد. وی در 416 ه.ش در همدان درگذشت.


آرامگاه بوعلی سینا

بنای ابتدایی آرامگاه ابو علی سینا در زمان قاجاریه ساخته شد و تا کنون سه بار نوسازی شده. مقبره قدیمی آن که در زمان قاجاریه ساخته شده بود، در خور شان و شخصیت علمی این متفکر بزرگ نبود. بنابراین انجمن آثار ملی ایران، به مناسبت هزارمین سال تولد بوعلی سینا، در سال 1330 تصمیم به تجدید بنای آن گرفت. این بنا در زمینی به مساحت 3090 مترمربع احداث شده و زیر بنای اصلی آن حدود 1792 مترمربع می باشد. محل فعلی آرامگاه بوعلی منزل مسکونی ابو سعید دخوک، دوست صمیمی بوعلی سینا بوده است که او نیز در جوار بوعلی سینا مدفون می باشد. طرح و نقشه بنای فعلی توسط مهندس هوشنگ سیحون و به سبک معماری قرنی که بوعلی سینا در آن می زیسته، طراحی شده است.


آرامگاه بوعلی سینا

بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است. در طراحی این مجموعه عناصری از هنر معماری سنتی ایرانی استفاده شده است. عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه‌ ها متاثر از باغهای ایرانی، آب نماها الهام گرفته از حوض خانه‌ های سنتی و نمایی با روکار سنگ های حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخ های باستانی ایرانیان است. همچنین این آرامگاه دارای 12 ستون می باشد، که نشان‌ دهنده 12 رشته دانشی است که ابن سینا بر آن‌ ها احاطه داشته است.


آرامگاه بوعلی سینا

درحال حاضر تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیاء کشف شده مربوط به هزاره‌ های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی کتابخانه ای مشتمل بر 8000 جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بو علی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود. 


آرامگاه بوعلی سینا

در غرفه آثار بو علی، عکسی از جمجه بوعلی نیز در معرض دید گذاشته شده که گمان می رود به هنگام تخریب مقبره قدیمی تهیه شده است. مکمل این بنا بوستانی به شکل نیم دایره با فضای سبز است و نیز تندیس ابو علی سینا در حالی که کتابی در دست دارد در ضلع شرقی میدان نصب شده است و شاید این شعر خود را بر لب دارد:
دل گرچه در این بادیه، بسیار شتافت
یک موی ندانست، ولی موی شکافت
اندر دل من، هزار خورشید بتافت
آخر به کمال ذره ای، راه نیافت

آرامگاه بوعلی سینا
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.