• ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ ۱۴:۳۰:۴۷
  • در معماری های دیدنی
  • توسط argan2
  • بازدید: 1797
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ ۲۰:۴۲:۰۱
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
مرکز تجاری اسمارالیند

مرکز تجاری اسمارالیند

 


مرکز تجاری اسمارالیند

مرکز تجاری اسمارالیند

به گزارش ارگان معماری: شرکت معماری BDP که در سال 1961 تاسیس گردیده، یکی از بزرگترین شرکت هایی است که بیش از هزار متخصص در رشته های گوناگون از قبیل معماری، طراحی، کارشناس محیط زیست و ... را گرد هم آورده است. این شرکت با هدف گسترش طرح توسعه مجموعه "اسمارالیند" با کاربری تجاری و تفریحی، به طراحی پروژه گمارده شد.

مرکز خرید "اسمارالیند" که در قلب منطقه ریکیاویک، ایسلند واقع شده، یکی از بزرگترین مراکز خرید در ایسلند است و در اولین روز گشایشش، چهل و پنج هزار نفر که یک چهارم جمعیت شهر را شامل می شود، به خود جذب کرد.

مرکز تجاری اسمارالیند

مساحت این مرکز تجاری 37000 متر مربع است و شامل بیش از 70 مغازه، رستوران ها و خدمات متنوعی از قبیل سینما، داروخانه و ... می باشد. در طرح برنامه ریزی فضایی پروژه، در جهت سازگاری با شیب طبیعی زمین که 10 متر می باشد، فضاها در دو سطح اصلی ساماندهی شده است. هر دو تراز به طور جداگانه به پارکینگ های ضلع شمالی و جنوبی که در طبقه 1- تعبیه شده اند دسترسی دارند اما در طبقه همکف مساحت محدودی به پارکینگ اختصاص داده شده که مختص بازدید کنندگانی است که از ضلع شمالی وارد بنا می شوند.

مرکز تجاری اسمارالیند

مرکز تجاری اسمارالیند

بخش غربی پروژه به واحد های تجاری و بخش شرقی به فعالیت های تفریحی اختصاص یافته است. این بخش داری نمای براق وسیعی است که فرصت دید از داخل به بیرون و برعکس را برای مخاطبین میسر کرده است و به این وسیله عرف و قاعده طراحی چنین مجموعه هایی که عموما به صورت جعبه هایی درون گرا طراحی می شوند را دگرگون ساخته است.

مرکز تجاری اسمارالیند

در تراز همکف رستوران ها و کافه های طراحی شده حول فضای وسیعی سازمان دهی شده اند که این پلازا بزرگترین فضای جمعی است که در قالب فضای داخلی در ایسلند وجود دارد و به مثابه میدانی شهری محل تعاملات اجتماعی و فعالیت های تجاری است.

مرکز تجاری اسمارالیند

مرکز تجاری اسمارالیند

طراحی روشنایی و فضای سبز مجموعه به بهترین نحو و با پرداختن به کوچکترین جزئیات انجام گرفته است. در باغ زمستانی پروژه که در نیم طبقه قرار دارد و مساحتی معادل 9000 متر مربع را داراست، هشت پرده سینمای دیجیتال با پیشرفته ترین تکنولوژی در آمریکای شمالی در زمینه سرگرمی های بصری، تعبیه شده است.

مرکز تجاری اسمارالیند

از جمله مسایل پیچیده در طراحی این ساختمان، طراحی سقف پروژه است که بنا بود به نوعی تداعی گر فرم کشتی های اسکاندیناوی جنگی قدیمی باشد و در عین حال به مسایل آب و هوایی و جغرافیایی منطقه پاسخی مناسب دهد. از این رو در طرح استراکچر ساختمان عمدتا از فرم های استیل استفاده شد. ایستایی سقف سینما توسط دیوارهایی از جنس بتن مسلح تامین می گردد. باغ زمستانی در شرق مجموعه توسط خرپاهایی فلزی که بیشترین فضای آزاد از قید ستون را فراهم می آورند، پوشانده شده است. بار از خرپاها به ستون های فلزی و یا دیوارههای بتنی منتقل می گردد. سقف ساختمان که فرمی منحنی شکل با شیبی ملایم را داراست دارای دو جداره مجزاست که یکی نقش عایق و دیگری پوسته خارجی را شکل می دهد. در طرح سقف باغ زمستانی نیز از پانل هایی پیش ساخته که با فرمی خطی سازمان دهی شده اند، استفاده شده است.

مرکز تجاری اسمارالیند

فرم منحنی شکل پلان و مقاطع، گویای پیچیدگی ساختار هندسی پروژه است. علاوه بر این، باغ زمستانی سقفی شیب دار دارد که به سبب انحنای متنوع در مقطع، دارای فرمی زیبا و حلزونی شکل است، این مطلب اهمیت طراحی معماری در مقطع را نشان می دهد.

مرکز تجاری اسمارالیند

مرکز تجاری اسمارالیند

مرکز تجاری اسمارالیند


 


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.