• ۱۳۹۵/۰۸/۲۸ ۰۰:۱۵:۰۰
  • در طراحی و معماری کلیسا
  • توسط argan2
  • بازدید: 1231
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ ۲۰:۳۳:۰۹
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
کلیسای گغارد

کلیسای گغارد

یکی از بناهای قدیمی ارمنستان کلیسای گغارد است. گغارد نام نیزه‌ای است که بعد از مصلوب شدن مسیح برای اطمینان از مرگ او در بدنش فرو کردند. در قرن سیزدهم این نیزه به اینجا آورده شد.

کلیسای گغارد

کلیسای گغارد بناهای قدیمی و دیدنی‌ ارمنستان است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی ایروان، در دره تاریخی گغارد قرار گرفته است. این بنا در دو بعد زمانی مختلف ساخته و از دو بخش اصلی تشکیل شده است. در ابتدای قرن سیزده میلادی این ناحیه از املاک خصوصی خاندان زاکریان به حساب می‌آمد. این خاندان، از ثروتمندترین خاندان ارمنستان بودند و دستور ساخت کلیسای بیرونی را در سال ۱۲۱۵ میلادی می‌دهند. سال‌ها بعد خاندانی به نام پروشیان این ملک را از زکریان‌ها می‌خرند و دستور ساخت کلیسای درونی را می‌دهند.

کلیسای گغارد

کلیسای درونی از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که یکی از آنها آرامگاه خاندان پروشییان است. نکته‌ی قابل توجه این است که ساخت کلیسای درونی چیزی حدود ده سال طول کشیده است. اما بگذارید کمی در مورد واژه گغارد صحبت کنیم. «گغارد» نوعی نیزه است که دارای یک پایه چوبی است و بر سر آن یک آهن تیز تخت قرار گرفته است. داستان این نیزه بر می‌گردد به صلیب کشیدن حضرت مسیح. این نیزه را در بدن مسیح فرو می‌کردند تا از جان سپردن او مطمئن شوند، از این رو برای مسیحیان این نیزه مقدس است. 
در اواسط قرن سیزدهم فردی به نام «وتاتوس اراکیال» این نیزه را به «ایری وانک» نام قدیم کلیسای گغارد آورد و بعد از آن به این نام معروف شد.

در داخل این کلیسا با فضا و معماری مرموزی روبرو خواهید شد. افرادی نیز در گوشه و کنار مشغول روشن کردن شمع هستند که حس و حالتان را عوض خواهند کرد. معماری بیرون این کلیسا نیز همانند درونش زیباست.
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.