• ۱۳۹۵/۰۴/۱۶ ۰۱:۰۹:۱۶
  • در معماری های دیدنی
  • توسط argan2
  • بازدید: 1977
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ ۲۱:۴۴:۱۱
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
کلیسا نور

کلیسا نور

کلیسا نور
تادائو آندو در سال ۱۹۴۱ در اوساکای ژاپن به دنیا آمد، آندو از سن ۱۰-۱۷ سالگی در یک کارگاه نجاری کار می کرد. وی اغلب به ساخت مدل‌های چوبی از کشتی و هواپیما می پرداخت، او صنعت و ساختار سنتی چوبی ژاپنی را از یک نجار که مغازه او در خیابان مقابل خانه‌شان بود، فرا گرفت.از سال ۱۹۶۲-۱۹۶۹، در دهه ۲۰ سالگی، آندو تصمیم به یادگیری خودآموز مستقیم معماری گرفت، که او را به خارج از ژاپن برای مشاهده معابد،مقابر و چای خانه ها، به اروپا، آفریقا و آمریکا برد. او معماری را با رفتن و دیدن ساختمان های واقعی و مطالعه کتاب هایی در مورد کارهای معمارانی از قبیل : لوکوربوزیه ، لودویش میس فن در روهه، آلوار آلتو، فرانک لوید رایت و لوئی کان یاد گرفت. وی قبل از بازگشت به اوساکا در سن ۲۸ سالگی و بازکردن دفترش، به عنوان استادیار در دانشگاه‌ های توکیو، هاروارد، دانشگاه کلمبیا بوده است.

کلیسای نور که گاهی کلیسای نورانی نیز خوانده می‌شود، توسط تادائو آندو طراحی و در سال ۱۹۸۹ در شهر ایباکی در اوزاکای ژاپن ساخته شده‌است. این کلیسا به کلیسای کوچک و خانه وزیر که قبلاً در محل وجود داشت اضافه شده‌است. کلیسا به شکل یک مکعب مستطیل (۶×۱۸×۶ متر) است که دیواری با زاویه ۱۵º از آن عبور کرده و مکعب را به یک کلیسا و محوطه ورودی تقسیم کرده‌است. نیمکت‌ها از داربست بکار رفته در ساختمان درست شده‌اند که به سمت محراب پایین می‌آیند. همانطور که در شکل دیده می‌شود، صلیبی در دیوار پشت محراب بریده شده‌است که هنگام صبح روشن می‌شود. (این دیوار رو به شرق است.)

«کلیسای نور» برپایه‌ی نگرش و فلسفه‌ی «آندو»، یعنی اهمیت دادن به طبیعت و مینیمالیسم در معماری استوار است؛ و طراحی آن به گونه‌ای‌ست که نور می‌تواند در آن فضایی نوین و دیگرگونه را بیافریند، تعریف کند و دریافت و ادراکی متفاوت برای حاضران، باشندگان و نیایش‌کنندگان به ارمغان بیاورد.

ساختار بتنی کلیسا هم افزون بر آن که نمادی از استحکام است، همچنین نشان‌دهنده‌ی سادگی و زیباییِ نهفته در آن، و پرهیز از آرایه‌های بی‌کاربرد و تزیینی است.




اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.