• ۱۳۹۵/۰۶/۰۳ ۰۰:۰۰:۰۰
  • در طراحی و معماری مقابر
  • توسط argan2
  • بازدید: 1770
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۲۰:۵۳:۵۵
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
امام زاده یحیی ساری

امام زاده یحیی ساری

امام زاده یحیی ساری

به گزارش ارگان معماری: محدوده مرکزی شهر ساری مانند سایر شهرهای شمالی از بافت و ابنیه تاریخی قدیمی مهمی برخوردار است. از جمله این آثار می توان به امامزاده یحیی در مجاورت برج سلطان زین العابدین اشاره نمود.

امام زاده یحیی در میدان ساعت، خیابان جمهوری اسلامی، خیابان هشتم شهر ساری استان مازندران واقع شده. بر اساس کتیبه موجود بر روی صندوق منبت کاری شده مرقد امام زاده، این بنا مدفن امام زاده یحیی و برادر و خواهر وی، حسین و سکینه، فرزندان امام موسی کاظم(ع) است. این بنا احتمالا از آثار قرن نهم هجری قمری می باشد.(الف-1)

 

امام زاده یحیی ساری

هسته اصلی بنای امامزاده دارای پلان دایره شکل می باشد که حجم استوانه ای را به وجود آورده. این بنا دارای؛ گنبد هرمی چند ضلعی به ارتفاع حدود 20 متر است که مدخل آن در سمت شرق قرار دارد. این گنبد با دو پوسته پوشانده شده که پوسته درونی بر پایه چفتی تیزه دار اجرا شده و بر روی آن گنبد بیرونی به صورت رک و دوازده ضلعی قرار گرفته است. در زیر پاکار گنبد، حاشیه‌ ای تزیینی و مقرنس دیده می‌شود. سطح بیرونی گنبد ساده و بدون تزیین است.

مصالح مورد استفاده در بنا آجر ختایی، ملات آهکی و گچ می باشد. از چوب نیز برای ساخت در ورودی، پنجره و ضریح استفاده شده.

 

امام زاده یحیی ساری

این بنا دارای دری دو لنگه و نفیس بوده که ظاهرا امروزه در موزه‌ ملی ایران موجود است. این در به تاریخ 846 هجری قمری، توسط استاد حسین و استاد محمد نجار گیل، ساخته شده. درون بقعه، صندوقی مشبک و چوبین قرار دارد و درون آن صندوق دیگری نیز می باشد، که نام بانی آن خواجه الحسن بن پیر علی الرومی و نام کاتب فخرالدین مطهر بن عبدالله الداعی الحسنی الاملی و نام‌ های سازندگان آن حسین النجار و الاستاد محمد بن الحسن الجیلانی به تاریخ ساخت 849 هجری قمری بر آن دیده می شود.

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.