• ۱۳۹۵/۰۵/۱۳ ۰۵:۵۹:۲۸
  • در خانه افراد مشهور
  • توسط argan2
  • بازدید: 2300
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ ۲۰:۲۰:۲۳
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
خانه فیشر

خانه فیشر

به گزارش ارگان معماری: لوئی ایزادور کان (1901-1974) معمار استونی تبار آمریکایی بود. نام اصلی او «ایتزه- لیب اشموئیلوسکی» بود. وی در چند موسسه دانشگاهی از جمله دانشگاه ییل، انستیتو تکنولوژی ماساچوست و دانشگاه پنسیلوانیا تدریس می کرد و یکی از اعضاء اصلی تیم سیام بود.

خانه فیشر

تاریخ تولد لویی کان؛ در جزیره کوره‌ ساره در استونی چندان روشن نیست. در 1905 با خانواده یهودی خود به آمریکا مهاجرت کرد. از 1920 تا 1924 در فیلادلفیا در دانشگاه پنسیلوانیا که شیوه آموزشی آن شبیه دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس بود تحصیل کرد. مدت چند سال با شرکت ها و دفترهای معماران حرفه‌ای همکاری داشت. بعد از چندین سفر طولانی به کشورهای اروپایی در سال 1937 به پنسیلوانیا آمریکا رفت و در این شهر شرکتی دایر کرد و بین سالهای 57-1947 به تدریس در دانشگاه ییل مشغول شد. از سال 1950 تا 1951 به روم رفت و روی معماری روم تحقیق کرد و از سال 61-1957 شروع به تدریس در دانشگاه پنسیلوانیا نمود.

خانه فیشر

لوئی کان نخستین معمار آمریکائی بود که بعد از جنگ جهانی دوم برخاست و نیز اولین کسی بود که از مکتب جهانی "فرم تابع عملکرد است" برید. معماری کان نه در قالب معماری ارگانیک فرانک لوید رایت جای می گیرد و نه درقالب دیگر نهضت های معماری مدرن، مثل مکتب معماری مدرن لوکوربوزیه و میس وندروهه. وی درباره نور و روشنایی نوشته است که: "نور و روشنایی حضور همه چیز را باعث می‌شود. اجسام از نور مشتق می شوند یا به تعبیری دیگر، هر گاه نور مصرف شود جسم حاصل می آید. اجسام همان ها هستند که به سبب وجودشان سایه به وجود می آید و سایه به نور تعلق دارد. نور به جانب جسم حرکت می کند و جسم به جانب نور و این امر محیط و جو سازندگی را به وجود می آورد".

خانه فیشر

لویی کان می گفت: "من همیشه با مربع شروع به کار میکنم"؛ حتی با بررسی اجمالی پلان های ساختمان های شناخته شده او، از گرمابه ترنتون در سال 1955 گرفته تا مجتمع دولت در داکا در دهه 1980، به حقیقت این گفته پی می بریم. گاهی کل ساختمان به شکل مربع است، اما اکثر اوقات این مربع ها به صورت خوشه ای و گروهی ترکیب بندی شده اند. و می توان گفت: خانه فیشر ساده ترین نمود از این ایده است.

خانه فیشر

خانه فیشر در واقع حاصل دو مکعب می باشد؛ که یکی اختصاص به نشیمن یافته و دیگری اتاق خواب ها را در خود جای داده و در زاویه ای تصادفی نسبت به یکدیگر مانند دو تاس که بر روی میز انداخته شوند قرار دارند. قرار دادن نشیمن در یک بلوک مجزا نمونه ای از ترجیحات کان است که می خواست هر فضا یا اتاقی، فرم مستقل خود را داشته باشند. هر فضایی در این خانه خود به طور مستقل مربعی در دل مربع دیگر است و قسمتی از مکعب کلی ساختمان. لویی کان علاقه وافری به سنگ داشت؛ سنگ همان مصالح تشکیل دهنده خرابه های باستانی بود که وی در طول اقامت موقت خود در شهر رم دیده بود و آن ها را بسیار می ستود.

خانه فیشر

سایت پروژه ویلا فیشر دارای شیبی به سمت رودخانه می باشد و نشیمن دارای دید به سمت شمال و رودخانه تعبیه شده بود. خانه فیشر در فیلادلفیا ایالت پنسیلوانیا آمریکا در سال 1973 میلادی ساخته شد. فضا و نور برای کان یکی بودند و جهت گیری، یک کار هنری کامل محسوب می شد.

خانه فیشر

خانواده فیشر حدود هفت سال منتظر تکمیل خانه خود بودند و این پروژه همیشه برای کان در درجه دوم اهمیت قرار داشت؛ چرا که او درگیر آنچه که کارهای مهمتری می پنداشت بود؛ با تمام این اوصاف آن ها بسیار علاقه مند به این خانه بودند و تا سالیان سال پس از تکمیل بنا، پوشش چوب سرو قرمز خانه را مرتبا تمیز کرده و از آن مراقبت می کردند.

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.