• ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ ۱۸:۴۳:۱۶
  • در بیوگرافی معماران
  • توسط argan2
  • بازدید: 1385
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ۱۴:۳۶:۰۸
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

به گزارش ارگان معماری: مطالعات اوليه پروژه موزه دفاع مقدس در آذر ماه 1383 آغاز شد و طرح اوليه طي جلسات متعدد با مديريت شهري ارزشهاي دفاع مقدس و ستاد كل نيروهاي مسلح در فروردين 84 به تاييد رسيد، شوراي اسلامي شهر تهران، بنياد آثار و حفظ و ساختار مدريريت، طرح و اجرا مشخص گرديد.

موزه دفاع مقدس

 سپس طراحي موزه دفاع مقدس به مسابقه گذاشته شد و 250 گروه در مسابقه شركت كردند كه از آن بين 42 اثر به دبیر خانه تحويل و جوايز برگزيدگان درتاريخ 23/8/84 طي مراسم ويژه اي با حضور شهردار محترم تهران، رياست محترم شوراي اسلامي شهر تهران و رياست محترم بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس اهدا شد.

موزه دفاع مقدس

استفاده از آثار هنری هنرمندان ایرانی با بازسازی بخشی از رویکردهای مختلف دفاع مقدس شامل:

    بخشی از یک محله در شهر خرمشهر
    بخشی از پالایشگاه آبادان با استفاده از قطعات اصلی
    سنگرهای رزمندگان در اقلیم های سردسیر و گرمسیر جبهه ها و بازسازی حضور رزمندگان اسلام در این سنگرها


موزه دفاع مقدس

امکانات ویژه برای بازدید کنندگان خاص :

    استفاده از ابزار صوتی برای توضیح تالارها با امکان زبان فارسی و بیگانه برای استفاده فردی و گروهی
    بهره گیری از مترجمین زبان های خارجی برای همراهی اتباع بیگانه به صورت انفرادی یا گروهی
    امکانات ویژه برای انواع معلولان جسمی از تالارهای موزه
    امکان نگهداری خردسالان بازدیدکنندگان

موزه دفاع مقدس

امکانات موزه:

    آمفی تئاتر خلیج فارس
    آمفی تئاتر هویزه
    آمفی تئاتر سوسنگرد
    فضاهای آموزشی
    رستوران ها
    رستوران ویژه
    اورژانس
    فروشگاه ها
    مهد کودک
    گالری ها
    کافی شاپ
    کتابخانه تخصصی شهید سوداگر

موزه دفاع مقدس

باغ موزه دفاع مقدس
طراح باغ موزه دفاع مقدس تهران، خانم ژيلا نوروزي  (مهندس معمار) است كه در سال ١٣٨٦ در دفاع از طرح خود كه به سياق معماري دانيل ليبسكيند، عجيب تكيه دارد، از موزه جنگ و موزه يهود ليبسكيند ياد كرد.
از اشكالات عمده اي كه در خصوص گرايش این طرح به موزه يهود وارد است، نخست اين است كه طرح موزه يهود، تاريخ يهود را در لفافه اي مظلوم نمايانه با القای غیر مستقیم عنوان مي كند، و مخاطبي كه پا به آنجا مي گذارد، روايت صهيونيستي هالوكاست  را ناخودآگاهانه مي پذيرد. پس (همانند همه آثار معماری که همه چیز در خدمت بیان پیام اثر است)، انتخاب سبك اثر، فرم و مصالح آن نيز در خدمت تبيين اين روايت است، و براي ما نمي تواند الگو باشد
 ليبسكيند در كتاب خود( The Space of Encounter ) مي گويد يكي از سه ايده اوليه براي موزه يهودش، اين است كه مخاطب بايد به صورت روحي و فيزيكي معناي هالوكاست را درك كند و هالوكاست جزو حافظه تاريخي خودآگاه شهر برلين است. ديگر اينكه تاريخ برلين را بدون روشنفكران و اقتصاددانان يهودي آن نمي توان شناخت. و ديگر آنكه در معماري خود از يك فضاي تهی (به شكل وويد void) بهره مي گيرد كه نشانگر شهر برلينِ تهي شده از جحود است.

موزه دفاع مقدس

 یکی از نقاط قوتی که در برنامه معماری بنا دیده می شود، این است که مخاطب را پس از بازدید از فضاهای داخلی موزه، در گام نهایی به یک مسجد در ضلع شمالی می رساند. این همان "مسجد جامع خرمشهر" است که نماد مقاومت ایران است و از آنجا که عینا بازسازی شده، از معماری اسلامی ایرانی بهرمند است و دیگر از پست مدرنیسم خبری نیست، اما بی گمان مخاطب را در کنار موزه، به مقایسه معماری ناب ایرانی مساجد گذشته با معماری غرب آلود معاصر(حتی موزه دفاع مقدس) می کشاند که هیچ اثری از الگوی معماری اسلامی ایرانی بر چهره ندارد و دیگر از آن کاشی های الوان و اسلیمی های تافته خبری نیست!

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.