• ۱۳۹۵/۰۸/۲۵ ۰۰:۰۰:۰۱
  • در معماری و طراحی داخلی خانه
  • توسط argan2
  • بازدید: 1358
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ ۲۰:۱۸:۴۳
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
خانه فارنزوورت

خانه فارنزوورت

خانه فارنزوورت

به گزارش ارگان معماری:واضح است که میس ون دررو و کافرمایش دکتر ادیت فارنزوورت، روابطی رومانتیک داشتند و گه گاهی با همدیگر، سایت این پروژه را بازدید می کردند؛ داستان چنین ادامه می یابد که روزی میس از ادیت خواست تا بر روی ایوان بالا آمده خانه نیمه کاره بایستد تا
اینکه بتواند او را ببیند.

ادیت از ایوان بالا رفته و لبخند می زند؛ میس می گوید: "خوب شد، من فقط می خواستم مقیاس ساختمان را چک کنم." خانه بیشتر برای میس طراحی شده بود تا برای ادیت؛ چرا که فرصتی طلایی برای ساخت معماری ایده آلش فراهم کرده بود، یک ساختمان کامل و چکیده سبک خود میس ون در رو. تمامی شرایط مهیا بود؛ یک سایت بزرگ مسطح جنگلی، همراه یک رودخانه، یک توزیع برنامه مختصر و یک کارفرمای ثروتمند مجرد که می توانست بر وی تحکم کند. خانه فارنزوورت در مجاورت رودخانه فاکس شهر شیکاگو آمریکا در سال 1951 احداث شد.



خانه فارنزوورت

خانه فارنزوورت، انتهای دورانی است که میس در آن کلیه امکانات پویای ترکیب بندی مدرن را تنها برای بازگشت به نقطه آغازش، با آرامش و رسمیت سبک نئوکلاسیک امتحان کرد. در این خانه؛ این قاب فولادی است که به عنوان نظام معماری کلاسیک حکم فرمایی می کند. سقف ها و کف ها، مستطیلی بوده و صفحات مسطح ظاهرا همانندی هستند که نه در بالا، بلکه میان چهار جفت ستون فولادی معمولی با مقطع H شکل قرار گرفته اند. پله های عریض و کم تعدادی، تراس را به محوطه و به ایوان مرتبط می سازند.

ویلا

داخل طرح، یک ساختمان کوچکتر در داخل حجم کلی، فضاهای خدماتی را در برگرفته است؛ یک آشپزخانه، دو حمام و یک اتاق تاسیسات؛ هیچ دیوار ثابت دیگری وجود ندارد.

به گفته شخص میس، این خانه حقیقتا یک ساختمان بی نقص است؛ اما بسیار بیش از هزینه ی تخمین زده شده برای آن، هزینه در برداشت و زندگی در داخل آن کمی دشوار بود. در زمستان و تابستان، شرایط نامناسبی داشت. نهایتا ادیت، خود را مغبون احساس کرد و صورت حساب میس را پرداخت ننموده و او را به دادگاه کشاند و کل داستان با ناراحتی طرفین به پایان رسید.


تصاویر خانه فارنزوورت

برای دیدن ادامه تصاویر به گالری رجوع کنید
اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.