• ۱۳۹۵/۰۵/۱۲ ۱۴:۲۰:۳۱
  • در خانه افراد مشهور
  • توسط argan2
  • بازدید: 2118
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ ۲۰:۰۷:۰۶
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
خانه فتحی

خانه فتحی

 

 

خانه فتحی

ارگان معماری: قاهره (Cairo) )) را بزرگترین شهر آفریقایی و همچنین بزرگترین شهر در جهان عرب می دانند که بر ساحل رودخانه نیل واقع شده است. حسن فتحی در 23 مارس 1900 در اسکندریه بدنیا آمد و پس از نزدیک به یک قرن زندگی در 30 نوامبر 1989 در قاهره مصر از دنیا رفت. فتحی در دانشگاه قاهره آغاز به کار کرد، وی رئیس دانشکده معماری این دانشگاه بود. دانشگاهی مدرن در کشور مصر که رئیس آن پروفسور عبدالرحمان یوسف بود.

خانه فتحی

حسن فتحی همواره تلاش می کرد تا شیوه ساختمان سازی سنتی فراموش شده را به ویژه در مناطق روستایی مصر، که مراحل اولیه توسعه را طی می کردند، به روش بازسازی مجددا احیا کند. وی کاربری روش های پرهزینه وارداتی را صرفا هنگامی به کار می برد که از راه حل های شیوه های سنتی ثمربخش تر می نمود. از این رو الگویی ارائه داد که در سطح جهانی مورد قبول قرار گرفت.

خانه فتحی

خانه فتحی


نزدیکی به طبیعت، احترام به سنت ها، توجه به انسانیت و کوشیدن برای معنویت، کیفیت هایی بودند که حسن فتحی در معماری خود محترم می شمرد. بد نیست بدانیم که؛ فتحی یک مدرنیست نبوده و توجه کمی به تکنولوژی، کارایی یا پیشرفت داشت. معروف ترین پروژه او روستای نیوگورنا نزدیک لوکسر است که برای جمعیت فقیری در نظر گرفته شده بود.

خانه فتحی

فتحی خانه ای خاص به سبک سنتی برای هر خانواده طراحی کرد و روشی ساده از ساختمان سازی با خشت خام در پیش گرفت که برای ساکنین قابل فهم بود. برای فتحی، قاهره قرون وسطایی همیشه منبع ثابت الهام او بود. فتحی قطعا یک طراح مبتکر بود، خصوصا در استفاده از روش های ساختمان سازی جدید که برای مصالح متداول و ابزارهای ساده مناسب بود، اما زبان فضایی او، براساس الگوها و فرم های سنتی شکل گرفته بود. برخی از این الگوها در خانه ای که او برای خودش در سیدی کریر (Cairo، بندری در سواحل مدیترانه مصر) طراحی کرده، نمایان است. سازه ای زمخت و سخت از خشت خام اندودکاری شده که شبیه یک ساختمان قدیمی است ولی به هیچ وجه تقلیدی از گذشته نمی باشد.

خانه فتحی

خانه فتحی


خانه فتحی، خانه ای مستقل، مجزا، فشرده و درون گراست و اکثر فضاها با یکدیگر یکپارچه شده و متقارن هستند. کل سازه خانه به صورت قوس دار می باشد و هیچ تیر یا ستونی وجود نداشته و تنها جرزهای ضخیم دیوارهستند که نگهدارنده ی طاق ها و گنبدها می باشد. بعضی از فضاهای خانه هم با گنبد های زیبایی زینت یافته اند. این خانه در سال 1971 ساخته شده؛ هرچند تاریخ ساخت، برای چنین معماری جاودانه ای خارج از موضوع بحث است.

خانه فتحی

 

 

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.