• ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ ۰۰:۲۴:۰۷
  • در طراحی معماری و دکوراسیون هتل
  • توسط argan2
  • بازدید: 1061
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ۱۲:۱۳:۳۶
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
اطلاعات معماری هتل - سری ششم

اطلاعات معماری هتل - سری ششم

وسايل دكوري

اَرگان معماری می نویسد: وسايل دكوري بيشتر به وسايلي گفته مي شوند كه جنبه نمايش و زيبايي را در منزل دارند و باعث ميشوند كه وسايل مصرف خودشان را زيباتر جلوه دهند در كل وسايل دكوري به دو دسته تقسيم مي شوند:

• وسايل دكوري نمايشي

• وسايل دكوري مصرفي


يك سري از وسايل در محل و فضاي زندگي ما وجود دارند كه اگر نباشند ما هيچگونه كمبودي را حس نمي كنيم و به روال زندگي معمولي ما لطمه اي وارد نمي كند. مثلا مجسمه هاي دكوري كه ممكن است از گچ و چوب يا سفال يا هر چيز ديگري درست شده باشد و يا قاب عكس هاي مختلف كه بر روي ديوارها و پيشخوانهاي فضاي ما گذاشته شده اند و يا حتي ظروفي كه ما در كمدها و ويترين هاي خودمان گذاشته ايم و خيلي كم از آنها استفاده مي كنيم.

نبودن اين وسايل،‌هيچ گونه اختلالي در زندگي ما ايجاد نمي كند و باعث نميشود كه به خاطر نبود آنها با مشكلي مواجه شويم ولي بودن آنها نيز خالي از لطف نيست مثلا مجسمه هاي مختلف درگوشه و كنار و يا قاب عكس ها و اشياي دكوري ديگري در فضاي ما باعث ميشه كه خلأهايي كه در فضاي خودمان داريم را پر كنيم و احساس خلوت و تنهايي را در ما از بين ببرند و بيشتر افراد نيز با اين وسايل انس مي گيرند و به آنها عادت مي كنند.


براي تهيه كردن اينگونه وسايل مي توانيم دو راه را پيشنهاد كنيم: 1- آنها را بخريم ،‌ يعني در فروشگاه هاي مختلف شهرها و فروشگاههايي وجود دارند كه فقط وسايل دكوري مي فروشند كه ما مي توانيم با مراجعه به اين فروشگاه ها از تنوع رنگ و تنوع اجسام نيز استفاده كنيم و بنا به سليقه خودمان آنجا خريد كنيم و حالت دوم اينكه آنها را بسازيم كه ساختن اين وسايل نيز دو حالت دارد: 1- سفارش دهيم 2- خودمان بسازيم.


برای ساخت وسایل دكوری: حالت اول كه سفارش دهيم به این گونه است كه ما شكل و حجم و رنگ و مشخصات كامل وسيله اي را كه مي خواهيم به جاهاي مربوطه و استاد كار ماهر آن بدهيم، تا استاد كار سفارش ما را درست كند و تحويل ما دهد و حالت دوم اين است كه خودمان بسازيم يعني با رفتن به كلاسهاي مختلف يا ديدن برنامه هاي تلويزيوني، ياد بگيريم و وسايلش را تهيه كنيم و بسازيم. مثل ساخت گلهاي چيني و يا ساختن گل و گلدان بوسيله روكش هاي رنگي چوب و يا دوختن پرده هاي رنگين براي پنجره ها.

اَرگان معماری دنیای اطلاعات معماری

وسايل دكوري مصرفي وسايلي هستند كه علاوه بر اينكه باعث زيبايي و انسجام محل ما مي شوند مي توانيم به عنوان يك وسيله و ابزار از آنها استفاده كنيم مثلا يك ميز تلفن علاوه بر اينكه مي تواند زيبا باشد به اين صورت كه از چوب درست شده باشد و پايه آن منبت كاري و صفحه آن معرق باشد و رنگ دلپذيري داشته باشد به عنوان يك ميز جهت استفاده براي نگهداري از گوشي تلفن و دفترچه تلفن باشد و ما از آن استفاده بهينه بكنيم يا اينكه مبلماني داشته باشيم كه پارچه هاي آن مخمل باشد و پايه چوبي كوتاه و جذاب همچنين ميزهاي عسلي ست شده با پايه چوبي مبل كه روي آن شيشه طراحي شده باشد، علاوه بر اينكه زيبايي خاصي را به ميدهد مي توانيم از آنها براي پذيرايي كردن از مهمان ها و استراحت خودمان استفاده كنيم.

 

وسايل چوبي و يا شبه چوبي که در منزل ما وجود دارند تقريبا عبارتند از: كتابخانه، كمدها، جاكفشي، ميزها و غيره كه همه آنها هم به صورت دكوراتيو و هم مصرفي عمل مي كنند به عنوان مثال يك كتابخانه بزرگ در وسط پذيرايي و يا اتاق كار با رنگبندي و تقسيمات درست وقتي كه چيدماني قشنگ داشته باشد، كتابها از بزرگ تا كوچك كنار هم و در بعضي طبقات مجسمه هاي تزئيني و در گوشه اي از آن قاب عكس هاي كوچك از افرادي كه دوستشان داريم مي تواند فضايي دلنشين براي ما ايجادكند. در كنار آن مي توانيم ميز كاري همرنگ و يا از خانواده رنگ كتابخانه داشته باشيم كه يك صندلي گردان و دو صندلي ثابت جهت مهمان باشد و ما از اين ميز جهت مطالعه كتابهاي كتابخانه خودمان استفاده كنيم.

وقتي كه ما فضايي را دكور كنيم طبعا وسايل دكوري آنجا را يك جوري با هم ست و نزديك هم مي كنيم مثلا اگر كتابخانه و ميز كار از MDFو يا چوب كرم رنگ باشد ما كمدها و جاكفشي و وسايل ديگر را از همان جنس و رنگ مثلا از MDF و يا چوب كرم رنگ مي سازيم، و اينكه وسايل ما از يك نوع جنس و يك رنگ خاص باشند خود را در سطوح صاف اصلي فضا بيشتر نمايش دهند. مثلا يك ميز و صندلي وكتابخانه به رنگ قهوه اي در زمينه رنگ سطوح صاف ديوار و سقف كرم روشن يك حالت برجستگي و شفاف را به ما نشان مي دهد تا اينكه وسايل دكوري ما به رنگ كرم روشن با زمينه ديوار و سقف كرم روشن، چون رنگ وسايل دكوري با زمينه ديوار ما يك رنگ است و زيبايي خود را نشان نمي دهند.

پرده هاي يك منزل مثل لباس آن منزل مي مانند همانطور كه ما دوست داريم هميشه شيك پوش و اطو كرده باشيم پرده هاي منزلمان نيز بايد با پارچه هاي خوب و اطو كرده باشند رنگ بندي پرده ها بايد طوري باشدكه با طيف رنگي ديوارها و كف و سقف همخوان باشد و منظره دلچسبي را براي ما فراهم كند اگر تور و والان هم داشته باشد به زيبايي آن اضافه مي كند.در ادامه در ارگان معماری میخوانید


وسايل دكوري زيادي وجود دارند مثلا تخت خواب در اتاق خواب همراه دو ميز عسلي كوچك كشو دار در دو طرف تخت خواب همراه دراور و آيينه آن همه و همه مي توانند وسايل دكوري مصرفي باشند كه جنس چوب و يا MDF همرنگ و ست ساخته شده باشند. و يا در اتاق خواب كودك تمامي وسايل اعم از كمد بچه، تخت خواب ميز تحرير و غيره . . . از يك جنس و از رنگهاي دو گانه زيبا و شاد باشد و قاب عكسهايي از عكسهاي قديمي بجه ها باشد روي ديوار باشند و از لوستر و آباژورهايي با طرح هاي بچه گانه استفاده شود و همه وهمه اينها باعث مي شوند كه اتاقي با وسايل دكوري مصرفي و تزييني داشته باشيم.

آشپزخانه شرايط خاص خودش را دارد مثلا خود كابينت ها ميتوانند با طراحي رنگ بندي هاي جالب توجه ساخته شوند كه هم مصرفي و هم تزئيني هستند و روي كابينت ها مي تواند مایكروفر، آبميوه گيري، هم زن و وسايل ديگر به صورت منظم چيده شوند. خود اين چيدمان باعث ميشود كه فضاي زيباتري داشته باشيم مثلا ميز ناهارخوري را طوري بچينيم كه به آساني بتوانيم از كنار آن رفت و آمد كنيم. بايد طوري ظروف را بچينيم كه هر موقع چيزي بخواهيم دم دست باشد . ادويه جات را در ظروف شيشه اي كوچك كنار هم مرتب بچينيم و روي همه آنها با چسباندن كاغذ مشخص كنيم كه در داخل آنها چيست. در كل وسايل دكوري مي توانند در هر جاي فضاي ما باشند چه از نوع مصرفي باشند و چه از نوع دكوراتيو، فقط اين ما هستيم كه بايد از آنها بهترين استفاده را بكنيم تا از فضايي كه داريم بيشترين و بهترين استفاده را ببريم. تا در آنجا احساس خستگي و درماندگي نكنيم و فضايي دوست داشتني داشته باشيم.

اَرگان معماری دنیای اطلاعات معماری

HDF و ساير مصنوعات چوب

 

MDF

مخفف كلمه لاتين Medium Density Finerboard (فيبر با فشردگي متوسط) است. و جزء فراورده هاي چوب محسوب مي شه. نوعني تخته فيبر است كه به روش خشك توليد مي گردد. و از ذرات چوب بهم چسبيده تحت فشار و حرارت ساخته مي شود. MDF را پس از توليد مي توان روكش كرد. روكش هاي تزئيني علاوه بر زيبايي، به دوام آن در محيط مثل آشپزخانه كمك مي كند. روكش ملامينه از متداول ترين نوع روكش براي MDFاست . MDFدر ابتداي كار به جاي ورقهاي فشرده چوبي به كار مي رفت ولي بعدها به جاي چوب نيز استفاده شد و در ال حاضر دامنه كاربري آن روز بروز اضافه مي شود.



تاريخچهMDF

با توجه به اينكه گفتيم MDF نوعي تخته فيبر ست، و تخته ي فيب حدود بيش از صد سال قدمت دارد و اولين تتخته ي فيبر عايق در دوران جنگ جهاني اول ساخته شده است و صنعت تخته خره چوب براي اولين بار در كشور آلمان و در زمان جنگ جهاني دوم توسعه پيدا كرد. و كاربرد آنها در دهه ي 1970 به سرعت توسعه پيدا كرد. پس مي توانيم بگویيم كه مثل چوب خيلي قديمي نيست و عمر آن از يك قرن تجاوز نمي كند.


نياز بازار ايران در MDF از طريق واردات تأمين ميشه و به صورت خام و روكش شده است كه عمدتا از كشورهاي تركيه، ‌انرونزي، ‌روسيه،‌ اسپانيا، ايتاليا،‌ آلمان، اتريش،‌فنلاند و ... وارد مي شود. البته محصولات تركيه و اندونزي نسبت به ساير كشورها از نظر قيمت كمتر هست و طرفدار بيشتري در بازار فعالي ايران دارد. و امروزه حدود 80 تا 90% واردات از كشور تركيه مي باشد.


خصوصياتي كه باعث مي شود كه MDF كاربردهاي متنوع داشته باشد: ضخامت و ابعاد قابل توليد ،‌اينكه قابليت ابزارخوري، ماشين كاري و سنباده زني، سطوح صاف و متراكم،‌ قابليت شكل پذيري و لبه هاي صاف، عدم وجود معايب چوب، قابليت انجام روي تمام سازه ها،‌ زيبايي ظاهري ، قيمت مناسب و مقاومت بسيار بالا در برابر رطوبت و حشرات و قارچها.

مشخصات فني يك MDF خوب و مرغوب: مقاوم در برابر نفوذ آب، متورم نمي شود،‌انسجام و قدرت آن زياد است و زود نمي شكند، جرم حجمي بالا دارد و پوك نيست، از ميزان چسب مصرفي بالائي برخوردار باشده ، ضخامت زياد باشه . مقاومت كششي و خمشي خوبي داشته باشد.



كاربرد MDF

MDF بيشتر در فضاهاي داخلي ساختمان استفاده مي شود و با آن مي توان براي ساخت انواع كمدها و كتابخانه،‌ ميز و كابينت و چيزهاي ديگر استفاده كرد.

چون MDF ها به صورت ورقه هاي مسطح به ابعاد تقريبي 360×180 مي باشد، به وسيله اره هاي مخصوص آنها را به ابعاد كوچكتر كه قبلا مشخص كرده ايم در مي آوريم و لبه هاي آن را به وسيله نوارهاي مختلف و رنگي پي وي سي PVC پوشش مي دهيم كه از ورود قارچها و رطوبت جلوگيري كنيم، سپس قطعات كوچكتر را بوسيله پرچ به هم وصل كرده و وسيله مورد نظر را درست مي كنيم مثلا براي ساخت كابينت آشپزخانه ابتدا ابعاد را در مي آوريم و تمام مراحلي را كه گفتم انجام مي دهيم ابعاد MDF به طور معمول 366×183 - 410×183 و 244×122 - 244×183 مي باشد.



لترون

شركت لترون در سال 1963 توط متخصصين كارخانه صنعت كاغذ و لاك آلمان تأسيس شد. طراحي آن كامپيوتري بود و در حال حاضر توسط دستگاههاي اتوماتيك توليد مي شود. اين روكش با بيش از 150 ميليون متر مربع در سال، بيشترين مقدار مصرف را بين روكش هاي ديگر در 5 قاره دنيا دارا است. يكي از مزاياي لترون نسبت به ديگر روكش ها مقاوم بودن آن در برابر آب و استحكام بيشتر در برابر ضربه و سائيدگي ونور آفتاب مي باشد.

موارد استفاده از لترون همان موارد مصرف برا ي MDF است با اين تفاوت كه لترون ازرانتر است و در جاهايي استفاده مي شود كه رطوبت و قارچ پذيري در آنها خيلي كم باشد. يا بطور خلاصه تر اسنكه عمر كوتاهتري نسبت به MDF دارد و با آن وسايلي درست مي شود كه زمان كمتري بخواهيم از آن استفاده كنيم.


تفاوت لترون با MDF

در كشورها به نئوپانهايي كه توسط لترون روكش مي شوند اصطلاحا لترون گفته مي شود. به همين دليل و در واقع تفاوت بين نئوپان و MDF است چون هر دو صفحه توسط لترون روكش مي شود.

HDF

HDF يك نوع فثبر فشرده است كه از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت خيلي مقاوم تر از MDFاست و با روكش هاي مقاوم تري روكش مي شود و كاربري آنها در كف آشپزخانه و سالن ها و اتاق ها مي باشد . براي ساخت دربهاي داخلي ساختمان كاربرد دارد و ....


البته مصنوعات ديگري هم هست مثل روكوبه گونيايي، روكوبه مربعي، فرميكا، در مورد روكوب گونيايي اينكه اين صفحات داريا رنگهاي مختلف مثل مرمري روشن و تيره هستند و گاهي رنگ آنها را به صورت موج چوب در مي آورند. اين صفحات قابل شستشو با آب سرد و گرم است و براي پوشش ديوارها به كار مي رود. گاهي آنها را به شكل مربع و مستطيل در مي آورند و براي پوشش كف آشپزخانه، حمام و سرويسها استفاده مي شوند.



فرميكا

فرميكا با اسم اختصاري HPL كه مخفف High Pressus Laminate مي باشد. كه يك كلمه اسپانيايي و معرف ورقه اي است مركب از چندين لايه ساخته شده از الياف مثل كاغذ، آغشته به رزين هاي عمل كننده درگرما كه تحت تاثير حرارت و فشار 5 مگا پاسكال به هم چسبيده باشند. يك يا در سطح فرميكايي مي تواند از ورقه هاي رنگي يا تزئيني آغشته به رزين ملامين پوشيده شود. در ايران به توليد ورقه هاي فرميكاي ضد حرارت و رطوبت پرداخته مي شود و در حال حاضر از كشورهايي نظير هند، تركيه و سوريه و ... نيز وارد مي شود. مواد اوليه معمولي جهت ساخت فرميكا ياHPL عبارتند از كاغذ كرافتك، كاغذ دكوراتيو، رزين فنليك و رزين ملامين.

اَرگان معماری دنیای اطلاعات معماری

خصوصيات روكش فرميكا:

1- مقاومت هاي رطوبتي، كه مقاوم در برابر آب و بخار و بدون ترك خوردگي و ورقه شدن هستند.


2- مقاومت هاي حرارتي:

داراي تحمل دماي خشك و شوك حرارتي تا دماي°180 سانتي گراد داري مقاومت در برابر حرارت سيگار بدون باقي ماندن اثر آن و تغييرات ابعادي در دماي بالا كمتر از 3% مي باشد.


3- ساير مقاومتها

به دليل استفاده از جسب رزين فنوليك در توليد فرميكا در مقابل جريان الكتريسيته مقاوم بوده و به دليل استفاده از چسب رزي ملامين در سطح لايه باعث مقاومت رويه در برابر اسيدهاي ضعيف مي باشد.

 


 

 

 

اَرگان معماری دنیای اطلاعات معماری

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.