• ۱۳۹۶/۰۹/۰۵ ۱۵:۳۷:۴۸
  • در اطلاعات رشته عمران
  • توسط argan2
  • بازدید: 1065
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۹/۰۵ ۱۷:۲۹:۵۹
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
عايق کاری و مديريت مصرف انرژی

عايق کاری و مديريت مصرف انرژی - بخش اول


عايق کاری و مديريت مصرف انرژی

عايق و مديريت مصرف انرژي


مقدمه3

روش‌های کاهش مصرف انرژي در ساختمان‌ها4

عايق کاري:4

انواع عايق کاري:5

چه جاهايي بايد عايق کاري شوند؟6

چند راهنمايي کلي براي نصب عایق‌ها6

اندازه مطلوب صدا درساختمان هاي مختلف9

عایق‌های پشم سنگ و سرباره12

تفاوت پشم سنگ و سرباره13

مشخصات عایق‌های پشم سنگ15

کاربري پشم سنگ17

مزاياي پشم سنگ18

معايب پشم سنگ18

توليد پشم سنگ18

پنل هاي دولايه20

پنل هاي دولايه (Double Constructions)23

مقاومت در مقابل جريان هوا (Air-flow Resistance)23

فرکانس رزونانس (Resonance Frequency)24

چگالي (Density)26

قطر و جهت الياف (Fiber Diameter and Orientation)27




مقدمه
با گسترش صنايع در دهه‌های اخير و با توجه به معضل سوخت‌های فسيلي که ذخاير آن رو به پايان می‌باشد. امروزه نگرش صحيح و استفاده بهينه از منابع انرژي و مبحث آن، صنعت گران را برآن داشته تا نگاهي جامع به استفاده از عايق در صنايع مختلف داشته باشند.

وجود یارانه‌های انرژي، اهميت عايق و عايق کاري را تا حدودي کم رنگ نموده، ليکن با حذف اين یارانه‌ها، نياز هر چه بيشتر آن نه تنها در صنعت، بلکه در زندگي روزمره به وضوح مشاهده می‌گردد. در اين ميان صنايعي چون پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها، صنايع سيمان، فولاد، کارخانه‌های صنعتي و مواد غذايي و تأسيسات خانگي از مهم‌ترین مصرف کنندگان عايق می‌باشند.


روش‌های کاهش مصرف انرژي در ساختمان‌ها

اگر از مبحث انرژي مصرفي صنعت ساختمان، که قبل از اجراي بنا و براي مواردي چون توليد، تبديل و حمل و نقل مصالح و نيز اجراي ساختمان بکار می‌رود، بگذريم، الگوي مصرف انرژي در ساختمان و مسکن را می‌توان با ٤ شيوه مختلف اصلاح نمود.با اَرگان معماری همراه باشید

١- شيوه ساختماني (افزايش مقاومت حرارتي پوسته ساختمان، افزايش هوابندي و غيره
٢- شيوه مرتبط با تکنولوژي (تاسيساتي) (بهينه کردن سیستم‌های حرارتي، برودتي و روشنايي، افزايش سهم منابع انرژی‌های نو در تأمین انرژي ساختمان و غيره
٣- اصلاح الگوهاي رفتاري مصرف شهروندان
4- شیوه معماري (استفاده از طراحي معماري متناسب با اقليم جهت کاهش مصرف انرژي ساختمان

 هرچند همه شیوه‌های فوق براي کاهش مصرف انرژي ساختمان‌ها مناسب بوده و بايستي از همه آن‌ها بهره گرفت، ليکن شیوه‌های معماري از جنبه‌های متعدد براي شرايط اقتصادي و اجتماعي ايران مناسب‌تر بوده و قابليت عملي شدنشان بيشتر است. شيوه معماري کاهش مصرف انرژي به اين امر می‌پردازد که چگونه می‌توان تنها با طراحي معماري و با انتخاب مناسب فاکتورهاي معماري براي هر اقليم، ميزان مصرف انرژي ساختمان‌ها را کاهش داد.


کاهش مصرف انرژي ساختمان‌ها با طراحي معماري نسبت به ديگر شیوه‌ها داراي مزاياي زير بوده و به اين دليل براي شرايط ايران از اولويت برخوردار است:
  • اقتصادي بودن
  • مناسب بودن گروه مخاطب طرح
  • ميزان بالاي اثربخشي
اَرگان معماری دنیای اطلاعات معماری و عمران

:عايق کاري

عايق کاري نقش بسيار مهمي در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد. به کمک عايقکاري می‌توان يک خانه را در زمستان ٥ درجه گرم‌تر و در تابستان ١٠ درجه خنک‌تر نگه داشت. به اين ترتيب علاوه بر کم شدن مصرف انرژي، از آلودگي محيط زيست نيز کاسته می‌شود و منابع انرژي براي استفاده آيندگان حفظ می‌گردد. فاکتور مهم در انتخاب عایق‌ها، ميزان مقاومت حرارتي آن‌ها است. 

هر قدر اين مقاومت بالاتر باشد، عايق حرارت را کمتر از خود عبور می‌دهد و صرفه جويي اي که به همراه دارد افزايش می‌یابد. پس به جاي ضخامت عایق‌ها، بايد مقاومت حرارتي آن‌ها با هم مقايسه شود. عایق‌های گوناگون با مقاومت‌های حرارتي برابر، از نظر ميزان صرفه جويي در انرژي همانند هستند و تنها اختلاف آن‌ها در قيمت و محل کاربرد است.



:عایق‌ها دو گروه اصلي دارند که روش کار آن‌ها کاملاً متفاوت است

 عایق‌هایی که در ساختار آن‌ها حباب‌های هوا وجود دارد و باعث کاهش هدايت حرارت می‌شوند.
عایق‌هایی که حرارت را بازمي تابانند. پشت اين عایق‌ها بايد حدود ٢٠ ميليمتر فاصله هوايي تعبيه شود.
 
 

عايق کاری و مديريت مصرف انرژی
:انواع عايق کاري

١- عایق‌هایی که در ساختار آن‌ها حباب‌های هوا وجود دارد و باعث کاهش هدايت حرارت می‌شوند
٢- عایق‌هایی که حرارت را باز می‌تابند. پشت اين عایق‌ها بايد حدود ٢٠ ميلي متر فاصله هوايي تعبيه شود. عایق‌ها چگونه ارزيابي می‌شوند؟
فاکتور مهم در انتخاب عایق‌ها، ميزان مقاومت حرارتي آن‌هاست. هر قدر n مقاومت بالاتر باشد، عايق حرارت را کمتر از خود عبور می‌دهد و صرفه جويي که به همراه دارد افزايش
می‌یابد، پس به جاي ضخامت عایق‌ها، بايد مقاومت حراتي آن‌ها با هم مقايسه شوند.

عایق‌های گوناگون با مقاومت‌های حرارتي برابر، از نظر ميزان صرفه جويي در انرژي همانند هستند و تنها اختلاف آن‌ها در قيمت و محل کاربرد است.


چه جاهايي بايد عايق کاري شوند؟

سقف‌ها: با عايق کاري سقف مصرف انرژي براي گرمايش و سرمايش ساختمان حداقل ٣٥% تا ٤٥% کاهش می‌یابد.

دیوارهای خارجي: مصرف انرژي براي گرمايش و سرمايش ساختمان را دست کم حدود ١٥% کاهش می‌دهد.

کف: مصرف انرژي در زمستان را ٥% کاهش می‌دهد.

لوله‌های آبگرم: براي عايق کاري لوله‌های آبگرم می‌توان از عایق‌های پتويي يا عایق‌هایی که به طور ويژه براي لوله‌ها ساخته شده و به راحتي قابل نصب هستند استفاده کرد.

سقف و کف ساختمان‌های موجود را می‌توان به راحتي عايق نمود.
بر اساس مقررات ملي ساختمان، تمامي ساختانهايي که ساخته می‌شوند بايد به اندهزه کافي عايق کاري شوند. ميزان عايق مورد نياز در همين مقررات تعيين شده است.
  
چند راهنمايي کلي براي نصب عایق‌ها
عایق‌ها در صورتي خوب کار خود را انجام می‌دهند که به طور صحيح نصب شده باشند. موارد زير به شما کمک می‌کند تا بهترين کارايي از عایق‌هایی که نصب می‌کنید ببينيد:
- هرگز عايق را فشرده نکنيد. عايق بايد پس از نصب همان ضخامت اوليه خود را داشته باشد، در غير اين صورت مقدار مقاومت حرارتي آن کاهش می‌یابد و نمی‌توان آن طور که انتظار می‌رود جلوي انتقال حرارت را بگيرد.

- عايق کاري را به طور کامل روي تمام سطح انجام دهيد. چرا که اگر تنها ٥% از سطح خالي بماند، ممکن است تا ٥٠% از کارايي عايق کاري کاسته شود.

- مواد عايق را بايد خشک نگه داشت، زيرا به استثناي پلي استايرن که نسبت به آب مقاوم است، بقيه عایق‌ها بر اثر رطوبت کارايي آن‌ها پايين می‌آید. در برخي عایق‌های آزاد مقدار مقاومت حرارتي متناسب با تراکم عايق است نه ضخامت آن. در اين عایق‌ها، مقدار مقاومت ممکن است بعد از مدتي تا ٢٠% کاهش يابد. از اين رو بايد بعد از نصب کننده عايق تضمين گرفت.

- از عایق‌های آزاد در سقف‌هایی که شيب زيادي دارند استفاده نکنيد.

- در صورت استفاده از عایق‌های بازتابنده بايد حتماً پشت آن‌ها يک لايه هواي ساکن به ضخامت ٢٠ ميلي متر وجود داشته باشد. تمام سوراخ‌ها و پارگی‌ها و درزها بايد با نوارچسب پوشيده شوند.

- اطراف کابل‌های برق و لوازم الکتريکي را هرگز عايق کاري نکنيد، ايمن بودن عايق کاري بايد توسط يک فرد متخصص بررسي شود.

- در فاصله کمتر از ٩٠ ميلي متر فن‌های خروجي عايق نصب نکنيد.

در فاصله کمتر از ٢٥ ميلي متر حباب‌های لامپ و سرپيچ آن‌ها عايق کاري نکنيد.

برآوردها نشان می‌دهد که ٩ سانتيمتر عايق حرارتي پشم شيشه معادل ٣ متر سيمان درکاهش مصرف سوخت وجلوگيري از اتلاف حرارت داخل ساختمان و همچنين کاهش ورود سر و صدا به داخل ساختمان عمل می‌کند.

با ٢ درصد هزينه اضافي درساختمان سازي براي عايق کاري با پشم شيشه می‌توان ٤٠ درصد در مصرف انرژي صرفه جويي کرد و همچنين مانع ورود صداهاي مزاحم به داخل ساختمان شد.با اَرگان معماری همراه باشید

به عقيده کارشناسان صنعتي و دست اندرکاران ساختمان سازي، هزينه عايق کاري ساختمان‌ها ١.٨ درصد هزينه کل ساختمان است، اما مزاياي استفاده از عايق کاري مانند کاهش مصرف سوخت وجلوگيري از اتلاف گرما و سرماي داخل ساختمان و همچنين اثرات جلوگيري ازورود آلودگي هوا و آلودگي صوتي به داخل محيط زندگي و کار بسيار بالاتر از سرمايه گذاري اوليه براي عايق کاري است. خانوارها و ساکنان ساختمان‌های عايق کاري شده در سال اول سکونت خود، کل هزينه عايق کاري را از محل صرفه جويي درسوخت و برق پرداخت خواهند کرد.


آمارهاي صرف جويي در هزینه‌ها و کاهش مصرف سوخت در اثر عايق کاري صنايع و ساختمان‌ها درکشورهاي مختلف نشان می‌دهد که ترکيه درسال ١٩٩٥ با اجباري کردن عايق کاري با ضخامت ٥ سانتي متر در ساختمان‌ها ٢٠ هزار تن گازسمي co2 را کاهش داد، سايرآلاينده ها نيز به ميزان قابل توجهي کاهش يافت.

 اين کشورها علاوه بر کاهش آلودگي هوا از ساير مزاياي عايق کاري مانند کاهش مصرف سوخت و برق، جلوگيري از ورود سروصدا به داخل خودروها و ساختمان‌ها محيط زندگي و کاهش سروصدا و اتلاف انرژي در کارخانه‌ها، خیابان‌ها و ساختمان‌ها، میلیاردها دلار صرفه جويي داشته‌اند و محيط زندگي شهري وخانواده ها با آرامش بيشتري همراه شده است.
کارشناسان محيط زيست، متخصصين انرژي و روان شناسان، امروزه اجباري کردن عايق کاري و استفاده ازعايق هاي رطوبتي و حرارتي را عاملي درکاهش ناراحتی‌های روحي، عصبي، اتلاف انرژي، کاهش آلودگي هوا و بیماری‌های مختلف معرفي کرده‌اند.

اَرگان معماری دنیای اطلاعات معماری و عمران


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.