• ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ ۱۴:۱۲:۲۸
  • در معماری ایرانی
  • توسط argan2
  • بازدید: 1727
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ ۲۰:۰۳:۰۷
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
باغ ملی

باغ ملی

 

باغ ملی

باغ ملی

به گزاش ارگان معماری: ایده ساخت باغ ملی به سال 1306 خورشیدی بر می گردد. در این سال متصدیان امور در اداره بلدیه، تصمیم می گیرند تا محوطه میدان مشق تهران را سامان دهند و با ساخت پارکی به شیوه اروپایی، فضای شهری برای تفرجگاه مردم درست نمایند.

باغ ملی

این تصمیم طی یک اعلان عمومی در روزنامه اطلاعات به تاریخ 19 اسفند ماه 1306 به اطلاع عموم مردم رسانده شد. این فضا که بعدها به عنوان "باغ ملی" معروف شد، به سال 1307 خورشیدی رسما افتتاح می گردد و این مطلب در اطلاعیه اداره ی بلدیه مورخ 17 مهر1307 مندرج در روزنامه اطلاعات بیان شده است. باغ ملی تا سال 1312 محل تفریح و گردشگاه مردم و پاطوق معرکه گیران، قلندران و شعبده بازان بود. عرصه باغ بعد از سال 1312 و با ساخته شدن ساختمان های نظامی و دولتی، به تصرف دولت درآمد و حتی از عبور مردم از این سایت ممانعت شد.

باغ ملی

باغ ملی

یکی از مهم ترین بناهای سایت باغ ملی که هنوز سالم باقی مانده، سردر باغ ملی است. سردر باغ از خود باغ قدمت بیشتری دارد. سردر در سال 1-1300 خورشیدی ساخته شده بوده است.

باغ ملی

معمار بنا، استاد جعفرخان معمارباشی است. این بنا یادبودی برای فتح تهران توسط سردارسپه (رضاخان) در کودتای سوم اسفند 1299 خورشیدی ساخته شد که این امر از کاشیکاری های بنا قابل تشخیص است. سردر باغ را شاید بتوان یکی از زیباترین دروازه های تاریخی ایران محسوب داشت. این سردر دارای یک خروجی سواره رو و دو خروجی پیاده رو در طرفین خروجی سواره رو است.

باغ ملی

باغ ملی

بنا دارای دو نمای بیرونی و درونی است؛ نمای بیرونی به استثنای ستون ها، تفاوت چندانی با نمای درونی ندارد. این دروازه با طراحی معمارانه ساخته شده و با تزیینات کاشی کاری مزین شده است. بر فراز دروازه، اتاق نسبتا بزرگی قرار دارد که بعدا از آن به عنوان نقاره خانه استفاده می شد.

 

باغ ملی

باغ ملی

باغ ملی


باغ ملی

باغ ملی


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.