• ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ ۰۵:۴۵:۲۲
  • در طراحی و دکوراسیون داخلی مجتمع اداری
  • توسط argan2
  • بازدید: 1646
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ۱۹:۱۶:۳۳
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
معمار ساختمان جدید فیس بوک، فرانک گری

معمار ساختمان جدید فیس بوک، فرانک گری

 



کمتر کسی پیدا می شود که اسم مارک زوکربرگ 28 ساله و شبکه ی اجتماعی پر طرفدارش، facebook را نشنیده باشد.

معمار ساختمان جدید فیس بوک، فرانک گری

به گزارش ارگان معماری: اما به تازگی زوکربرگ خوش فکر، به فکر راه اندازی یک دفتر مرکزی جدید، در اطراف سواحل فرانسیسکوی کالیفرنیا افتاده، و پیشنهاد طراحی آن را به فرانک گری داده است. این مجموعه علاوه بر بخش های اداری، شامل باغ پشت بام های عظیم و سالن هایی پر از بازی های آنلاین نیز می باشد. مساحت کل این مجموعه 420000 فوت مربع می باشد و برنامه ی ساخت و ساز آن در بهار 2013 آغاز خواهد شد. در ادامه ضمن مشاهده ی چند تصویر از ماکت های این مجموعه توجه شما را به مطالعه ی مختصری پیرامون فرانک گری جلب می نمائیم.

فرانک گری معمار مشهور معاصر آمریکایی-کانادایی تبار، در سال ۱۹۲۹ میلادی در خانواده‌ای یهودی در شهر تورنتوی کانادا دیده به جهان گشود. او در سال ۱۹۴۷ میلادی به همراه خانواده اش به لس آنجلس مهاجرت کرد و در دانشگاه جنوب کالیفرنیا به تحصیل در رشته معماری پرداخت. فرانک از شاگردان ویلیام پریرا است. وی در سال ۱۹۵۶ در دانشگاه هاروارد به تحصیل در رشته برنامه‌ریزی شهری پرداخت و هم‌ زمان در دفتر ویکتور گروئن مشغول به کار شد. فرانک در طول زندگی خود دو بار ازدواج کرده و از ازدواج اولی دو دختر و از ازدواح دوم دو پسر دارد. بزرگ شدن فرانک در کانادا باعث شد که او یک طرفدار پراپاقرص ورزش هاکی شود و در سال ۲۰۰۴ کاپ جام جهانی هاکی را او طراحی کرد. او اکنون شهروند ایالات متحده و ساکن لس آنجلس است.

معمار ساختمان جدید فیس بوک، فرانک گری

در کارهای اولیه گری می‌توان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه به خصوص لو کوربوزیه را مشاهده کرد. این تأثیرات را تا سال ۱۹۷۲ می‌توان در کارهای گری مانند استفاده از فرمهای هندسی ساده مشاهده کرد. به طور کلی در کارهای گری نوعی گرایش به مجسمه سازی، که چه در توسعه خانه همسرش در سال ۱۹۸۷ و تا موفق‌ترین کارش در سبک فولدینگ که موزه هنرهای معاصر بیلبائو است، وجود دارد. گری از پیشگامان عرصه معماری فولدینگ می‌باشد. در این معماری که گویی در حال فرو ریختن و کج شدن است، ترتیب پلان، نما و مقطع با هم اشکال ابهام آمیزی همانند کریستالها می آفرینند.این بازی را گری با در هم ریختن زبانهای مختلف معماری و ترکیب آنها آغاز کرده است. در بنای موزه ویترای در وایمار آلمان، که در کارهای آیزنمن تأثیرگذاشت، اجزای معماری طراحی شده توسط فرانک، مکعبهای در هم تنیده و دفرمه و کج و کوژند. از همین رو بعضی، معماری او را جانور گونه و کرم گونه نامیده‌اند. در کل می‌توان گفت معماری فرانک گری، یک معماری شخصی و غیر تقلیدی است و بدون برنامه خاص و یک نوع عدم قطعیت در اکثریت پروژه‌های گری دیده می‌شود.

معمار ساختمان جدید فیس بوک، فرانک گری

آدا لوئیز، پس از اینکه جایزه پریتزکر به فرانک گری تعلق گرفت، در باره اش نوشت: فرانک ریسک می‌کند، روی بند راه می‌رود و مرز محدودیت ها را می‌شکند. او هنر معماری را به صورتی به کار می‌برد که در عین زیبایی قابلیت استفاده داشته باشد. او معماری را در بی زمان‌ ترین معنایش و با شیوه ی مخصوص به خودش به کار می‌ گیرد. او می‌رود به قلب هنر زمان با برداشت‌ ها و فناوری عصر حاضر و بینشهایی که عمیقا بیانگر عصر حاضر است.

آثار گری به طور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیسهای متعدد، مدلهای کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شده‌ است. اسکیسها و نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیکی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در نهایت به ساخت ماکتهای کامل می انجامد.نکته بسیار جالب در روند طراحی گری در استفاده از رایانه در این است که، بر خلاف سایر معماران که از نرم‌ افزارهای معمول دو بعدی و سه بعدی مانند CAD و ۳DsMAX برای کارهای خود استفاده می‌کنند گری از نرم‌ افزار Catia که یک نرم‌افزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد. این نرم‌افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنه‌ های مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم‌افزارها دارد. Catia سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازه‌ای، کارکردی و اقتصادی پروژه آن را تصحیح می‌کرد.

می توان گفت از دلایل استفاده از Catia توسط این معمار خوش فکر، دقت فوق العاده آن و سازگاری آن با دیگر نرم‌ افزارها می‌باشد. به عنوان مثال در پروژه تالار موسیقی والت‌ دیسنی، برای طراحی سازه اجرایی مشکلات فراوانی وجود داشت. با توجه به پیچیدگی اتصالات سازه‌ای و عدم وجود زوایای قائمه در آن، کار تهیه نقشه‌های اجرایی و جزییات اتصالات یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های پروژه بود. برای تهیه جزئیات اجرایی دقیق از نرم‌افزار سه بعدی XSTEEL که قابلیت تهیه انواع جزییات فولادی را داراست استفاده شد و در حدود ۸۰ درصد از کار تهیه جزییات اتصالات سازه‌ای پروژه با آن انجام گرفت. این نرم‌افزار قابلیت ارتباط متقابل با Catia را داراست که گری از آن برای طراحی تالار استفاده کرده بود. برای مثال ابتدا طرح در Catia تهیه می‌شد سپس XSTEEL با استفاده از آن مقاطع و اندازه‌ ها را مشخص می‌کرد سپس اطلاعات داده شده دوباره به Catia منتقل می‌شد.

معمار ساختمان جدید فیس بوک، فرانک گری

مصالحی که غالبا در کارهای او مشاهده می‌شود صفحات فلزی به خصوص تیتانیم، پلاستیکهای رنگ شده، زنجیرها و کابل‌ ها و فولاد و به کارگیری پانلهای مشبک است. فرم های تیز گوشه دار، صفحات متداخل، سطوح مواج و منحنی را می‌توان از عناصر ثابت کار فرانک گری دانست. همچنین بناهای تندیس وار، فرم های منحنی، پلکانهای خارجی، مصالح نمای فلزی استفاده فراوان از مواد گوناگون، پنجره‌های بی قاعده و مرکزگریز را می توان از نشانه‌ های کارهای او بر شمرد.

به طور کلی فرانك را مي توان ستاره ی معماری، نظير Zaha hadid ,Norman Foster و ... دانست. به عقیده ی وی، ۳۰۰ ميليون سال پيش انسان ماهی بوده يا به بيان ديگر انسان از تكامل ماهی به وجود آمده است، از اين رو مجسمه های غول پيكر زيادي از ماهی ساخته و همچنين در تمام طراحی هايش از فرم ماهی استفاده می كند. از جمله آثار شناخته شده و معروف فرانک گری می توان به: 1- استديو رانولد ديويس ، ماليبو ، كاليفرنيا، 2- خانه هارپر بالتيمور، مری لند، 3- خانه رقصان، چك موزخ بيل بائو، بيل بائو، اسپانيا، 4- برج گری ، هانوفر آلمان، و 5- ديزنی هال، لوس آنجلس ، كاليفرنيا، اشاره نمود.

اما هميشه هم كارهای گری مورد تشويق نبوده است، به طور مثال در اکتبر ۲۰۰۷، دانشگاه ام آی تی آمریکا از فرانک گری بخاطر طراحی مشکل دار ساختمان استاتای خود به دادگاه شکایت برد و ادعای خسارت نمود.

معمار ساختمان جدید فیس بوک، فرانک گری

 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.