• ۱۳۹۵/۰۸/۱۰ ۰۰:۰۰:۰۱
  • در طراحی معماری رستوران
  • توسط
  • بازدید: 1837
  • اخرین ویرایش: -/-
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
رستوران کمپس

رستوران کمپس

رستوران کمپس

به گزارش ارگان معماری:امروزه با توجه به بروز گرایشات و موضوعات متنوع معماری از سویی و همچنین پیشرفت فنآوری های تاثیرگذار بر طراحی و اجرا از سوی دیگر، پیدایش و ظهور دفاتر معماری با گرایشات تخصصی متفاوت اجتناب ناپذیر شده است.

موضوعاتی همچون مجموعه های ورزشی، اداری، اقامتی موقت، فرهنگی و صنعتی از جمله موضوعات پر اهمیت برای صاحبانشان و قابل تأمل برای همه طراحان و معماران است. گروه معماری "بارکو لیبیگر" که برگرفته شده از نام خانوادگی "فرانک بارکو" آمریکایی و "لژین لیبینگر" آلمانی است، یکی از پرآوازه ترین دفاتر معماری؛ با تمرکز بر موضوعاتی همچون لکه گذاری سایت های صنعتی، طراحی کارخانه ها و ساختمان صنعتی-نمایشگاهی و بناهای عملکردی و اداری است.

از مهمترین پروژه های این گروه می توان به: پاویونی برای پژوهش و تولید صنایع "گروش" سوئیس، ساختمان "توروتک" سئول کره جنوبی، ساختمان "گیت هاوس" و رستوران سایت صنعتی "دیتزینگن" اشتوتگارت اشاره نمود.

رستوران سایت صنعتی دیتزینگن اشتوتگارت آلمان، اثر موفق این گروه، رستوران تازه تاسیس سایت صنعتی "ترامف" اشتوتگارت، با ظرفیت 700 نفر است که در محوطه ورودی سایت، میان دروازه ورودی و آزاد راه 18 A قرار گرفته است. موقعیت بنا به لحاظ شهرسازی به گونه ای انتخاب شده است که تعریف مناسبی از ورودی به سایت  را ارائه می دهد. این بنا که قابلیت پذیرش 100 نفر بیشتر از ظرفیت اولیه خود را برای مجالس و نشست ها دارد، با سقفی به ظاهر شناور و ارتفاعی برابر 9 متر، آرام و بی ادعا در بستر خود قرار گرفته است.


تصاویر رستوران کمپس

طراح پروژه می گوید: "سازه این بنا پس از بررسی ها و مطالعات بسیار، جهت پوشش دهانه های بزرگتر و کاهش تعداد ستون ها، به ساختاری لانه زنبوری شبیه است؛ که متشکل از نه مثلث اصلی بوده و هر مثلث به تعدادی چندضلعی کوچکتر تقسیم شده. در دل این سقف نورگیرهای سقفی تعبیه شده که علاوه بر تأمین نور طبیعی، در تهویه فضای رستوران نیز موثر می باشند."

بدنه کاملا شفاف و تعریف متفاوت سیستم ستون گذاری (ستون های مورب استوانه ای) نیز؛ سهم به سزایی در خلق احساس سبکی و بی وزنی سقف رستوران دارد. تقابل و تضاد سازه سنگین سقف؛ بر بستر شیشه ای و شکننده اش نیز، به نوبه خود زیباست.

رنگ سبز مبلمان رستوران، که توسط طراح صاحب نام "جاسپر موریسن" طراحی و ساخته شده است، تداعی کننده ی فضای سبز محوطه رستوران است که با ترکیبی از طیف های خاکستری و هندسه ای، مشابه آنچه در سقف اجرا شده است، بر روی دیوار نیز نقش بسته است.

از نحوه چیدمان و نوع مبلمان رستوران کمپس پیداست که، از این رستوران بیشتر جهت برگزاری مجالس و مراسم رسمی استفاده می شود. زون های خصوصی از چیدمان حذف شده و طول زیاد میزها حضور در جمع های عمومی را دیکته می کند. آنچه در فضای داخلی قابل توجه است نحوه تعریف نیم طبقه ای است که به صورت معلق در گوشه ای از سالن اصلی طراحی شده و با پلکانی مثلثی شکل از طبقه همکف جدا می شود.


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.