• ۱۳۹۵/۰۶/۰۵ ۰۰:۰۰:۰۰
  • در برترین های معماری جهان
  • توسط argan2
  • بازدید: 1878
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ ۱۳:۴۳:۴۱
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
آسمان خراش گردان تورسو

آسمان خراش گردان تورسو

آسمان خراش گردان تورسو

به گزارش ارگان معماری: آسمان خراش گردان تورسو یا ستون‌ فقرات پیچنده (Turning Torso) در مالمو سوئد قرار دارد. این برج هم اکنون بلندترین برج مسکونی کشورهای حوزه اسکاندیناوی محسوب می شود و بعد از برج Triumph Palace در موسکو که 264 متر ارتفاع دارد؛ با ارتفاع 190 متر دومین برج مرتفع مسکونی اروپا است.

آسمان خراش گردان تورسو

این برج در 27 آگوست 2005 به طور رسمی افتتاح شد. معمار این برج سانتیاگو کالاتراوا (Santiago Calatrava) از کشور اسپانیا می باشد که از معماران، هنرمندان و مجسمه سازان سرشناس جهان می باشد. کالاتراوا در 28 ژوئیه 1951 میلادی در حومه شهر والنسیا در اسپانیا به دنیا آمد. در همان شهر تحصیلات خود را در مدرسه هنر و معماری به پایان رساند. وی پس از پایان تحصیلات معماری در 1975 برای تحصیل در رشته معماری وارد موسسه فنی فدرال سوئیس در زوریخ شد. در 1981 پس از اتمام تز دکترای رشته مهندسی سازه تحت عنوان  «چین خوردگی قاب‌ های سه بعدی» فعالیت‌ های معماری و مهندسی خود را آغاز کرد. فعالیت های آغازین او بیشتر بر روی پل ها و ایستگاه های قطار متمرکز بود. طراحی های سانتیاگو جایگاه پروژه های عمرانی را به ترازی بالاتر ارتقا داد. برج مخابراتی زیبا و متهورانه مونتویی در شهر بارسلون اسپانیا (1991) در مقر برگزاری بازی های المپیک 1992 باعث جلب توجه جهانی؛ به این مهندس عمران و آرشیتکت اسپانیایی گردید و از آن پس پیشنهادهای بسیاری از سراسر جهان به او داده شد.


آسمان خراش گردان تورسو

اما در مورد آسمان خراش گردان تورسو، کالاتراوا در این طرح از اسکلت بدن انسان در هنگام چرخش نود درجه الهام گرفته است. در چرخش نود درجه بدن در پیچش قرار دارد و در برابر کمانش مقاومت می کند. چرخش نود درجه در یونان باستان فرمی کامل به شمار می رفته و تندیس ورزشکاران را در این حالت می ساختند.


آسمان خراش گردان تورسو

این برج 60 طبقه؛ شامل نه مکعب است که حول یک محور مرکزی پیچ خورده اند. بالاترین بخش برج نود درجه نسبت به سطح مبنای آن چرخیده است. در اصل هر طبقه این برج شامل مقطعی مستطیلی است که حول محور مرکزی آن با زاویه‌ای مشخص چرخیده و به یک مقطع سه گوش متصل شده که یک داربست فولادی آن را محیط کرده‌ است. دو مکعب (پنج طبقه) از نه مکعبی که روی هم قرار گرفته اند به فضای اداری اختصاص یافته است. 149 آپارتمان مجلل و شیک نیز در طبقات فوقانی قرار دارند.


آسمان خراش گردان تورسو

بین مکعب‌ های 7 و 8 و مکعب های 8 و 9، در طبقات 43 و 49، اتاق هایی برای میهمان ها، سالن ورزش و سونا و اتاق دید ویژه با 20 صندلی در نظر گرفته شده است. هم‌چنین بین مکعب های 1 و 2 و مکعب های 2 و 3 سالن کنفرانس و اتاق میهمانی قرار دارد.


هر طبقه این برج حدود 400 متر مربع مساحت دارد. پنج آسانسور و یک راه پله سرتاسری این بخش ها را به هم متصل می‌ کند. نمای این برج از سنگ مرمر سفید می باشد و سیستم سازه ای این برج از نوع اسکلت بتنی است.

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.