• ۱۳۹۵/۰۵/۰۲ ۱۴:۲۰:۰۵
  • در طراحی و معماری مقابر
  • توسط argan2
  • بازدید: 1877
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ۱۹:۵۶:۳۶
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
مقبره سلطان محمد طاهر

مقبره سلطان محمد طاهر

 


مقبره سلطان محمد طاهر

به گزارش ارگان معماری: این مقبره مدفن سلطان محمد طاهر از فرزندان امام موسی كاظم (ع) می باشد كه از نظر سبك معماری به بنای امامزاده یحیی در شهر ساری شباهت دارد.

مقبره سلطان محمد طاهر

بقعه سلطان محمدطاهر براساس کتیبه موجود در آن، مربوط به سده ۹ ه‍.ق می باشد، که در شهرستان بابل استان مازندران، روستای سلطان محمد طاهر واقع شده. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۶۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.(الف-5)

مقبره سلطان محمد طاهر

مقبره سلطان محمد طاهر

این بنا، برجی هشت وجهی می باشد كه با آجر ساخته شده. برج بقعه با طرح هشت ضلعی در نمای خارجی دیده می شود. بالای این طاق نماها، سقف مدوری از داخل زده اند. شمسه ای رنگین نیز در وسط طاق قرار دارد. داخل بنا سفیدكاری شده است. در هر یک از اضلاع خارجی ‌این بنا یك طاق نمای بلند كم عمق قرار دارد كه بالای آن، دو كتیبه دندانه آجری و دو ردیف كاشیكاری دیده می شود. بالای آن ها نیز قرنیس های سینه كفتری و بالای قرنیس ها، تزیینات دندانه ای است. بام این مقبره، كلاه درویشی و كل ارتفاع بنا در حدود 22 متر است.

مقبره سلطان محمد طاهر

در این بقعه چهار لنگه درب بسیار نفیس چوبی منقش كاری شده وجود داشته كه بر اثر بی توجهی، این درهای نفیس به سرقت رفت، كه البته دو لنگه از این درها پیدا شد و مجددا در محل اصلی آنها نصب گردید. بالای هر دو در، دو خفنگ نورگیر مشبك بسیار ظریف و پركار قرار دارد. هر لنگه این درها دارای چهار پاسار، دو تنكه و یك قسمت میانی است.

مقبره سلطان محمد طاهر

بر روی قبر امامزاده صندوق چوبی مشبك، متعلق به تاریخ 785 هجری قمری، قرار دارد و داخل صحن یك سنگ قبر وجود داشت كه اطراف آن با آیات قرآنی به خط نسخ ممتاز نوشته شده بود كه این سنگ نیز به سرقت رفته است.

مقبره سلطان محمد طاهر

مقبره سلطان محمد طاهر

 


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.