• ۱۳۹۵/۱۰/۰۳ ۰۰:۴۰:۰۰
  • در طراحی و دکوراسیون مدرسه
  • توسط argan2
  • بازدید: 1411
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ۱۷:۰۹:۳۸
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
دبیرستان هنرهای بصری

دبیرستان هنرهای بصری

 دبیرستان هنرهای بصری

به گزارش ارگان معماری:کوپ هیمل بلاو (Coop Himmelblau) عنوان دفتری است که در سال 1968 توسط سه معمار اتریشی تاسیس گردید.

این دفتر که به سرعت به مهمترین دفتر معماری اتریش و یکی از تاثیر گذارترین دفاتر معماری اروپا تبدیل گردید، در سال 1988 به همراه معمارانی همچون زاها حدید، پیتر آیزنمن و فرانک گری در نمایشگاه معروف به "معماران دیکانستراکتویست" در موزه هنرهای معاصر نیویورک شرکت نموده و این سبک جدید را رسمیت بخشید. بدین ترتیب نقش "کوپ هیمل بلاو" در شکل گیری معماری دیکانستراکشن و شناساندن این سبک در اروپا به مراتب بیشتر از معمارانی چون "دانیل لیبسکیند" است که سالها بعد به این سبک نزدیک شدند. با این وجود این دفتر معماری از جنجال های تبلیغاتی به دور بوده و با عبور تمامی معماران حاضر در نمایشگاه 1988 از سبک معماری دیکانستراکشن، این دفتر همچنان زبان معماری خود را در جهت ارائه جلوه های جدیدی از این سبک در مقیاس طراحی شهری به کار برده است.


 دبیرستان هنر

"دبیرستان هنرهای بصری و نمایشی - شماره 9" در لس آنجلس آمریکا، مجموعه ای با گنجایش 1800 دانش آموز، متشکل از چهار دبیرستان هنری برای رشته های رقص، موسیقی، هنرهای نمایشی و هنرهای بصری می باشد.

حجم دبیرستان

علاوه بر چهار ساختمان مستقل که به محل برگزاری کلاس های هر یک از چهار گرایش اصلی اختصاص یافته اند، سه ساختمان دیگر نیز فضاهایی نظیر کافه تریا، کتابخانه و آمفی تئاتری به گنجایش هزار نفر را در خود جای داده اند.

 دبیرستان هنرهای بصری

شکل سایت مجموعه مستطیل بوده و زمین آن دارای توپوگرافی نسبتا زیادی است، به نحوی که علاوه بر اختلاف سطوح در داخل سایت، ورودی این مجموعه نیز به کمک ردیفی از پله هایی عریض تعریف و از سطح خیابان جدا می شود.


دبیرستان

چنانچه در مقاطع مشاهده می شود به طور کلی سایت در دو تراز اصلی طراحی شده است که ساختمان کافه تریا در مفصل میان این دو تراز قرار گرفته و از بام آن به عنوان حیاطی برای تراز بالاتر استفاده می شود. مکعب های مایل و تندیس گونه، کف حیاط و سقف تریا را شکافته و نور را به داخل تریا منتقل می کنند.

 دبیرستان هنرهای بصری

ساختمان آمفی تئاتر مکعب مستطیلی صلب و بی روزن از جنس بتن است که در حاشیه بزرگراه مجاور سایت قرار دارد. برجی بتنی و عظیم که بر فراز آمفی تئاتر قرار دارد شاخص ترین عنصر مجموعه است که به واسطه فرمی نامتعارف و رمپی مارپیچی که پیرامون برج پیچیده است، به نشانه ای شاخص برای دبیرستان تبدیل شده و همچون تندیسی در جاور بزرگراه می درخشد.

داخل این برج سالنی برای جلسات و نمایشگاهی با دید سرتاسری به شهر طراحی شده است. چیدمان ساختمان ها در سایت در عین سادگی به خلق دیدها و پرسپکتیوهای متنوعی انجامیده است، به همین دلیل است که معماران کانسپت این طرح را به چیدمانی از مهره ها در صفحه شطرنج تشبیه کرده اند، چیدمانی که در عین سادگی ظاهری آن، محل هر یک از عناصر را حیاطی جلوه داده و هر بنا را در ارتباط با دیگر عناصر موجود در این صفحه خوانا می سازد. سه عنصر شاخص نقشی نمادین را در پیوند ساختمان با زمینه برقرار می کنند. لازم به ذکر است که در اینجا منظور از زمینه تنها زمین سایت نبوده و به عنوان مثال از جامعه هنری شهر لس آنجلس و یا نسل جوان هنرجویان این شهر به عنوان زمینه های طرح یاد می شود. این سه عنصر عبارتند از ساختمان کتابخانه با فرمی مخروطی شکل در مرکز مجموعه که با زاویه ای مناسب برای نورگیری برش خورده و نور طبیعی را از سقف دریافت میکند، برجی که بر فراز ساختمان آمفی تئاتر واقع شده و ساختمان لابی و ورودی عمومی آمفی تئاتر در حاشیه خیابان مجاور سایت. این ورودی حجمی از شیشه و فولاد با ساختاری تندیس گرایانه است که نشانه ای آشنا از سبک معماری "کوپ هیمل بلاو" در این مجتمع می باشد. پنجره های وسع و دایره ای شکل در نما و فضاهای سبزی با خطوطی ارگانیک از دیگر نکات جالب توجه در این طرح می باشند.


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.