• ۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ۰۰:۲۰:۳۲
  • در دیگر سبک های معماری
  • توسط argan2
  • بازدید: 1778
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ ۲۱:۲۴:۱۱
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
معماري پرش كيهانی - غير خطی

معماري پرش كيهانی - غير خطی

 


ارگان معماری می نویسد: چارلز جنکز شخصی بود که این نظریات جدید علمی و فلسفی را وارد حوزه معماری نمود. وی مبانی نظری معماری پرش کیهانی را در سال 1995 در کتاب خود به نام معماری پرش کیهانی مطرح نمود، و اين نظريات را وارد حوزه معماري كرد. از نظر چارلز جنكز معماري بايد معلول باشد. معلول ديدگاه انسان از خود و از جهان پيرامون خود معماري بايد معلول شرايط امروز باشد. به عقيده جنكنز اگر در جهان سنت فرم تابع سنت و در جهان مدرن فرم تابع عملكرد بوده است. در جهان كنوني فرم تابع ديدگاه جهاني بايد باشد.


اگر ميس وندرو شعار كمتر بيشتر است را در معماری مدرن مطرح كرد، جنكنز بر اساس نظريه پيچيدگي و به نقل از فیلیپ اندرسون شعار بيشتر متفاوت است را تكرار كرد.

اغلب معماران دهه 80 سبک دیکانستراکشن که به سمت سبک فولدینگ گرایش پیدا کرده بودند، از اواسط دهه 90 میلادی، مبانی نظری معماری خود را بر اساس مباحث جدید علمی مطرح شده بنا نهادند. معمارانی همچون پیتر آیزنمن، فرانک گهری و دنیل لیبسکیند روند پیدایش و تکامل را در طرح های معماری خود پیاده کرده اند. در ساختمان های آنها، روند طراحی و پیدایش، مشابه همان صورتی انجام می پذیرد که در مقیاس بزرگتر یعنی کیهان اتفاق می افتد.


موزه گوگنهایم بیلبائو

يكي از ساختمان هاي جالب توجه كه در اين سبك ساخته شد طرح فرانك گهري براي موزه گوگنهايم در شهر بيلبائو است . گهري بر خلاف اكثر معماران زياد اهل بحث و تبيين مباني نظري نيست. دیگران و خصوصاً چارلز جنکز در مورد طبقه بندی و تشریح مفاهیم طرح های گهری بسیار بیش از خود او تلاش کرده اند.جنکز از این ساختمان به عنوان یکی از سه ساختمان مهم سبک معماری پیدایش کیهانی نام برده و معتقد است بسیاری از مبانی این سبک در این ساختمان پیاده شده است.


معماري گهري از يك معماري دو بعدي كه سطوح را در مقابل و در تقابل با يكديگر نشان مي داد به سمت يك معماري سيال و سه بعدي گرايش پيدا كرده است و بهترين نمونه كار او در اين زمينه موزه گوگنهايم است.

پلان ساختمان به صورت گلي است در حال باز شدن وشكوفا شدن. احجام سه بعدي منحني شكل كه با ورقهاي فلزي تيتانيوم پوشيده شده همچون گلبرگهاي يك گل از مر كز ساختمان به سمت بيرون گسترش يافته اند. در اين ساختمان معماري امواج، چرخش، استمرار نرم و مشابهت خودي با استادي تمام و به صورت خلاقانه اي طراحي شده است.

يكي از ايراد هايي كه جنكز به اين ساختمان گرفته است يك اندازه بودن صفحات تيتانيوم بر روي سطوح با انحناي متفاوت ساختمان است. فیلیپ جانسون در مورد گهری و این طرح وی چنین اظهار داشته: کار گهری گفتاری نیست، این هنر است. من همواره گفته ام: کلام هنر را از بین می برد.

طرح های اخیر گهری مانند موزه جدید گوگنهایم در جزیره سعدیات در ابوظبی، دانشکده مدیریت در دانشگاه کیس وسترن در کلیولند، تالار کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس، موزه هنر مدرن سامسونگ در سئول و بسیاری دیگر همانند موزه بیلبائو، جملگی نمایشی از هندسه فراکتال، پیچیدگی و آشفتگی و معماری شدن به جای معماری بودن است.








موزه گوگنهایم ابوظبی



تالار کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس
پروژه ها معماری منظر (Landscape) چارلز جنکز


جنكز ضوابط اين معماري را در هشت مورد نام برده است :

1) ساختمان مجاور طبيعت با استفاده از گفتمان طبيعي

2) نمايش مبدا كيهاني سازماندهي خودي وظاهر شدن و پرش به يك سطح بالاتر يا پايين تر

3) عمق سازماندهي،چند ظرفیتی،و پيچيدگي و مرز آشفتگي

4) تجليل از گوناگوني و تنوع و دگرگوني

5) ايجاد گوناگوني از طريق روش هاي تكه چسباني (کولاژ)

6) تصديق زمان وبرنامه اجباري و چرخه طبيعي و كثرت گرايي

7) بيان موضوعات به صورت نشانه هاي دو گانه يعني نشانه هاي زيبايي و نشانه هاي ايده ها

8) توجه به علم خصوصا علم معاصر در مورد مباحث نشانه هاي كيهاني


جنکز معتقد است که به این سبک می توان سبک ارگانیک گفت، زیرا بر اساس پیدایش در یک کیهان، ارگانیک استوار است. ولی به واسطه تشابه اسمی با معماری ارگانیک فرانک لوید رایت، چارلز جنکز به این سبک نام معماری پیدایش کیهانی را داده است. اگر چه وی از این سبک به نام های معماری پرش کیهانی و معماری غیرخطی نیز نام می برد


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.