• ۱۳۹۷/۰۱/۰۴ ۰۶:۱۵:۵۱
  • در دانستنی های معماری
  • توسط argan2
  • بازدید: 1230
  • اخرین ویرایش: -/-
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
عوامل مهم در دکوراسیون سینمای خانگی

عوامل مهم در دکوراسیون سینمای خانگی


سیستم سینمای خانگی یک گزینه سرگرم کننده و هیجان انگیز در هر خانه است که هر خانه ای به چنین فضایی حتی در ساده ترین حالت ممکن نیاز دارد. در این قسمت مهم ترین فعالیت هایی که صورت می گیرد دیدن و شنیدن است از این رو باید شرایط را برای هرچه بهتر و راحت تر انجام شدن این دو فعالیت فراهم شود. در این مطلب قصد داریم در خصوص موارد مهم و ضروری برای داشتن یک سینمای خانگی مناسب و ایده آل صحبت کنیم.


مواردی که برای داشتن یک سینمای خانگی متعادل به موارد زیر نیاز دارید :

اتاق

دروهله اول برای شروع باید اتاقی که قصد دارید آن را به یک سینمای خانگی اختصاص دهید را تعیین و انتخاب کنید این اتاق باید در کوچک ترین حالت جایی برای قرار دادن یک تلویزیون 27 اینچ، چند بلندگو و فضایی برای نشستن چند نفر داشته باشد.اتاق مورد نظر برای سینمای خانگی بزرگ باشد یا کوچک باید به این سوالات در خصوص آن جواب دهید:

چقدر نور در محیط وجود دارد و این نورها جزو کدام دسته از نورپردازی هستند؟

آیا کف اتاق موکت است یا دارای کفپوش دیگری است؟

دیوار این اتاق دارای چه نوع ساختاری است؟

چه فضایی برای نصب و قرار دادن بلندگو ها مناسب است؟سقف؟ دیوارها یا زمین؟

کجای اتاق برای فراهم کردن فضای نشستن مناسب است تا تصویر تلویزیون به خوبی دیده شود؟


پیش از اقدام برای خرید تجهیزات لازم برای سینمای خانگی خود ، به خصوص اگر تصمیم دارید انواع مدرن و با تکنولوژی بالای ان ها را خریداری کنید توصیه می کنیم حتما با یک فرد متخصص و کارشناس مشورت کنید و مقداری وقت خود را صرف تحقیق در این زمینه کنید.


دستگاه نمایش

می توان گفت این مهم ترین عنصر در هر سینمای خانگی است و در حقیقت این فضا بدون یک تلویزیون کامل نخواهد شد. گزینه ها و انواع متعددی از نظر سایز و مدل تلویزیون در بازار وجود دارد. برای انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه باید به مواردی از قبیل سایز اتاق و فاصله میان جای قرار گیری تلویزیون و و فضای نشستن و هم چنین نیاز افراد برای داشتن یک تجربه بصری سالم و ایمن توجه نمایید.

برای مثال یک تلویزیون 37 یا 42 اینچ به بالا برای یک سینمای خانگی کوچک مناسب نیست و هم چنین یک تلویزیون کوچک برای یک سینمای خانگی بزرگ نمی تواند گزینه مناسبی باشد.

در خرید تلویزیون به فکر صرفه جویی و پس انداز نباشید و با کیفیت ترین و جدید ترین مدل موجود در بازار را البته به شرط مرغوبیت خریداری نمایید.

سیستم صوتی

عنصر ضروری بعدی برای یک سینمای خانگی کامل و ایده آل سیستم صوتی مناسب است. یک سیستم صوتی کامل و ایده آل از سه وسیله تشکیل شده : بلندگوها، هدفون و تقویت کننده صدا.

هدفون ابزاری است که می توان با استفاده از آن صدایی کاملا شفاف و زنده را شنید جتی زمانی که همه خواب هستند ویا صدای بلند ممکن است کسی را که مشغول کار دیگری در خانه است آزار دهد. بنابراین برای کاربردی تر کردن سینمای خانگی و استفاده آسان و شنیدن صدایی زنده تر وجود هدفون امری لازم و ضروری است. در راستای همین اهمیت باید توجه داشته باشید که از خروجی های صدایی در سیستم خود استفاده کنید که قابلیت اتصال به هدفون را داشته باشد.با تحریریه معماری ارگان همراه باشید.

بلندگوها نیز یک خروجی صدای ساده هستند که انواع گوناگونی دارند.بهتر است آن ها را طوری در قسمت های مختلف فضا قرار دهید که صدا به صورت یکنواخت در سراسر اتاق پخش شود. برخی از بلندگو ها روی سقف و برخی دیگر روی دیوار نصب می شوند و برخی دیگر نیز نوع زمینی هستند که روی زمین قرار می گیرند. سایز ونوع بلدگو ها و هم چنین تعداد لازم برای آن ها نیز بستگی به سایز اتاق و هم چنین نوع و اندازه تلویزیون دارد.

قبل از انتخاب و خرید بلندگو ها حتما به صدا ی خروجی از آن ها گوش کنید و از فردی متخصص کمک بخواهید تا به شما بگوید چه مدل بلندگویی برای تلویزیون انتخابی شما مناسب است.


ساب ووفر

ساب ووفر ها جزو تجهیزات تقریبا نو ظهور و پر طرفدار در سیستم ها و تجهیزات صوتی و تصویری هستند. این وسیله سبب می شود صدا پرقدرت تر و کوبنده تز از خروجی خارج شوند و عمده استفاده و کاربرد آن حین گوش دادن به موزیک است.

برای خرید و نصب این وسیله نیز باید به سایز اتاق و نوع سیستم مورد نظر شما دارد.هم چنین کفپوش اتاق و اینکه اتاق فرش و موکت هست یا خیر نیز نقش تعیین کننده ای در نوع مناسب ساب ووفر برای شما دارد. قبل از انتخاب و خرید ساب ووفر نیز توصیه می کنیم قبلا به صدای تولید شده توسط آن ها گوش دهید.


مولفه های منبع

وجود دستگاه هایی از قبیل دی وی دی و سی دی پلیر در سینمای خانگی بسیار دارای اهمیت است.

با اینکه تمام دی وی دی پلیر ها توانایی خواندن سی دی را نیز دارند اما این دیلیل نمی شود که از خرید یک سی دی پلیر خودداری کنید. بهتر است برای حصول نتیجه ای بهتر و ایجاد شرایطی سالم تر از دستگاه های لازم به صورت مجزا استفاده نمایید. در این صورت احتمال خرابی دستگاه ها نیز کمتر می شود زیرا فشار کمتری به هر یک وارد می گردد.


محافظ نوسان ولتاژ

شما نمی توانید قطع و وصل شدن و نواسانات ناگهانی ولتاژ برق را پیش بینی کنید در حالی که هر لجظه امکان وقوعش وجود دارد و می تواند آسیب زیادی به تجهیزات و وسایل سینمای خانگی شما وارد سازد و حتی می تواند سبب سوختگی وسایل شود. بنابراین وجود یک دستگاه محافظ و کنترل کننده نوسانات در سینمای خانگی لازم و ضروری است.


کابل ها و سیم های اتصال

با وجود تمام وسایل و تجهیزات شما نمی توانید یک سیستم سینمای خانگی داشته باشید تا زمانی که یمیان وسایل و اجزای سیستم ارتباط برقرار نشده باشد.این ارتباط توسط سیم ها و کابل های مخصوص و متناسب انجام می شود.هر وسیله ای در سینمای خانگی برای ایجاد ارتباط و اتصال یا وسیله ای دیگر دارای سیم و کابل مخصوصی است که باید به نحوی درست به فیش های خودشان وصل شوند.

سیم ها و کابل ها باید به اندازه کافی بلند باشند تا بتوانند وسایل و تجهیزات را در هر فاصله ای از هم که قرار دارند بتوانند به هم متصل و مرتبط سازند.


ریموت کنترل

گیج کننده ترین قسمت ها در یک سیستم سینمای خانگی تمام قطعات و اتصالات موجود در آن نیست ، بلکه در واقع کنترل و مدیریت آن هاست. برای تسهیل در این کار نیاز است که هر یک از وسایل دارای ریموت کنترل باشند و برای تنظیم و مدیریت از راه دور از آن ها استفاده کنید.


وسایل راحتی

پس از اینکه تجهیزات و سیستم صوتی و تصویری سینمای خانگی خود را به بهترین و مناسب ترین حالت خریداری و راه اندازی کرید زمان آن رسیده تا فضایی راحت را برای نشستن و استفاده از سینمای خانگی خود تدارک ببینید. یک ست راحتی کاملا نرم و راحت می تواند چنین فضایی را بوجود آورد. تنها کافیست مبل ها یا کاناپه را در فاصله ای استاندارد از تلویزیون و در زاویه ای مناسب قرار دهید. سبک این مبل ها اهیمتی ندارد مهم این است که کاملا راحت باشد و در جای مناسب قرار داده شود.

نکته نهایی این است که هیچ دو سینمای خانگی وجودندارد که شبیه هم باشند.زیرا چگونگی چیدمان و تجهیزات هز سینمای خانگی بستگی به مواردی از قبیل شرایط فضا، بودجه و نوع و میزان نیاز و توقع افراد از سینمای خانگی خانه خود دارد. مواردی که گفته شد برای یک سینمای خانگی متوسط رو به بالا لازم است.




تهیه و تنظیم: تحریریه معماری اَرگان

کپی با ذکر منبع (لینک) مجاز است


اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.