• ۱۳۹۵/۰۴/۰۹ ۱۶:۲۲:۱۳
  • در اثار تاریخی خارجی
  • توسط argan2
  • بازدید: 1721
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۶/۰۷/۰۲ ۲۰:۵۷:۳۱
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف
کلیسای نوتردام پاریس

کلیسای نوتردام پاریس

كليساي نوتردام

Cathédrale Notre Dame de Paris

 

1- كليساي نوتردام كه كه به آن كليساي" نوتردام دوپاري "نيز ميگويند ، شهرت بين المللي دارد . نوتردام به زبان فرانسه به معناي «بانوي ما» است

2- كليساي نوتردام يكي از مهم ترين بنا هاي مذهبي و توريستي پاريس،ويكی از زيباترين كليساهای اروپا با قدمتي بيش از هفتصد سال محسوب مي گردد. اين كليسا يكي از اصلي‌ترين مراكز گردشگري در پاريس محسوب مي‌شود و سالانه تعداد زيادي از گردشگران با مذهب و مليت‌هاي مختلف از آن ديدن مي‌كنند.



3- برجهای نوتردام ۶۹ متر ارتفاع دارد. ناقوس كليسا در برج سمت راست كليسا واقع است. برای رسيدن به ناقوس بايد حدود ۲۰۰ پله سنگی را بالا رفت. بزرگترين ناقوس جهان بابيش از ۱۳ تن وزن در اين كليسا قرار دارد دارد .حدود ۵۰ مجسمه سنگی در گوشه گوشه ايوان وجود دارد و هر كدام گويای موضوعی خاص است. حياط محل ورود به سالن كليسا ۱۰۰ مجسمه سنگی از پادشاهان فرانسه در كنار هم قرار گرفته شده است.

 

4- در دوران حكومت لوئيس هفتم در سال ۱۱۶۳ درباريان و شاهزادگان تصميم به ساخت معبدی اختصاصی در قلب پاريس گرفتند. آن زمان اوج قرون وسطی و قدرت نمايی كشيش‌ها و كليسا بود. آنان می‌خواستند محل عبادتشان از افراد معمولی و عام جامعه جدا باشد.ساخت كليسا در مكاني كه پيش از اين رومي‌ها در آن معبدي براي پرستش ژوپيتر ساخته بودند،پيش بيني گرديد . "ماريوس سالی" اسقف اعظم پاريس در سال ۱۱۶۳ اولين سنگ اين كليسا را بنا نهاد. ساخت اين كليسا ۲۰۰ سال به طول انجاميد. در طی تكميل اين ساختمان چند سلسله پادشاهی بر مسند قدرت نشستند. در سال ۱۲۰۰ دو برج زيبای كليسا با گچ بريهای زيبايش به اتمام رسيد. در سال ۱۲۲۰ تا ۱۲۳۰ ايوان معروف كليسا با مجسمه‌های حيوان گونه ساخته شد.


 

 



5- با وجود آن كه ساخت اين كليسا از سال 1163 شروع شد ولي تا سال 1345 كار آن به اتمام نرسيد و باز هم نياز به تزئينات داشت تا بتواند يك كليسای اشرافی باشد.كمبود منابع مالي موجب عدم تكميل برخي از بخش هاي اين كليساي عظيم و عدم پيروي دقيق از طرح اوليه ساخت گرديد. زنگ 13 تني كليساي نوتردام در قرن ۱۷ توسط "امانوئل لادوويس" ساخته شد.در قرن ۱۷ و ۱۸ در دوران حكومت لوئي چهارده و پانزدهم ، شيشه‌های رنگي با تصاويری از مسيح و گلهای مختلف بر پنجره‌های كليسا قرار دادند و سپس طي قرن 19 ميلادي اين كليسا مرمت كلي گرديد. در جلوي نوتردام ميداني قرار دارد كه تا اواسط دهه 60 با خانه‌هاي قرون وسطايي محصور شده بود و همين امر موجب مي‌شد كه كليسا از تمامي جهات به خوبي ديده نشود. بعد از تخريب ساختمان‌ها، باستان‌شناسان آثار فرانسوي ـ رومانيايي مربوط به زندگي در قرن نوزدهم را كشف كردند.

 

6- كليساي نوتردام كه «بانوي پاريس» نام دارد، يكي از بهترين نمونه‌هاي سبك گوتيك محسوب مي‌شود .در كليساهايي كه به شيوه گوتيك ساخته شده اند، رسم بر اين بوده كه مجسمه ها و تصاويري كه در آنها به كار رفته در جهت آشنا كردن مردم با موضوع ها و داستان هاي عهد عتيق و عهد جديد باشد. اين آشنايي مي تواند از طريق تصاويري نمادي صورت بگيرد يا به كمك تصويرهايي كه داستاني را براي بيننده تعريف مي كنند.


 

7- درون كليسا با سقف بلند داراي عظمتی باور نكردنی است. پنجره‌های رنگی با تصاويری از مسيح، مجسمه‌هايی از مسيح مصلوب و مريم مقدس دور تا دور سالن ديده می‌شود.در گوشه گوشه سالن اتاقك های چوبی براي كشيش ها و گوش دادن به اعترافات مردم وجود دارد .نقاشی‌ها و كنده كاری‌ها بر روی چوب ديوارهای سالن را پوشانده است. قسمت جلوی سالن كليسا مجزا از ديگر قسمتها است و با چند پله از قسمت عقب كليسا جدا شده است. اين مكان محل نشستن پادشاهان و ملكه‌ها بوده و در اين قسمت تاجگذاريها صورت می‌گرفته است. درون كليسا آن قدر چشم نواز است كه انسان تصور می‌كند وارد قصری مجلل شده است .

8- با انقلاب فرانسه ، در سال ۱781 گروه كمونها كليسا را به دليل اشرافی بودنش آتش زدند اما درون كليسا آسيب چندانی نديد و تنها نمای بيرونی كليسا از بين رفت.در قرن ۱۹ كليسا به مخروبه‌ای تبديل شده بود، جنگهای داخلی فرانسه سبب شده بود كه كليسا آسيب زيادی ببيند.در سال ۱۸۴۵ دو معمار برجسته فرانسوی به نامهاي "لاسس" و "وبولت لاكه" دست به كار شدند و به بازسازی كليسا پرداختند. بازسازي اين كليسا كه از سال 1844 شروع شد ، 23 سال به طول انجاميد.


9- كليساي نوتردام تاريخ پرفراز و نشيبي را از سر گذرانده است. سربازاني كه درگير جنگ صليبي بودند پيش از رفتن به ميدان جنگ در اين مكان دعا مي‌كردند و موسيقي چندآوايي در اين كليسا شكل گرفت. در طول انقلاب فرانسه، كليساي نوتردام هم همچون ديگر كليساهاي فرانسه غارت شد، اشياي باارزش كليساهاي ديگر هم نابود شدند يا به تاراج رفتند تنها ناقوس‌هاي بزرگ از خطر ذوب شدن در امان ماندند، در طول انقلاب فرانسه از محوطه داخلي كليسا براي انبار غذا استفاده مي‌شد.در همين مكان بود كه ناپلئون بر اولويت دولت بر كليسا تاكيد كرد و به عنوان امپراتور فرانسه تاجگذاري كرد و ژوزفين را ملكه خود خواند. هنگامي كه پاريس در جنگ جهاني دوم آزاد شد، ژنرال دوگل پس از بازگشت به فرانسه مراسم شكرگزاري را دراين كليسا به جاي آورد.

 

10- در سال 1768 جغرافي‌دانان تصميم گرفتند همه مسافت‌ها را در پاريس را بر اساس موقعيت نوتردام اندازه‌گيري كنند. در حال حاضر نيز نقشه مناطق بيست گانه پاريس حلزوني شكل است و نوتردام در مركز اين دايره حلزوني قرار گرفته است .

 

11- در سال 1991 يك برنامه 10 ساله براي حفظ و احياي اين بنا طرح‌ريزي و اجرا شد.

12- و يكتور هوگو نويسنده بزرگ فرانسوي يكي از مشهور ترين رمان هاي خود را تحت عنوان گوژپشت نوتردام در خصوص يكي از خدمتگزاران اين كليسا نوشت و دو هدف عمده براي نوشتن اين رمان ذكر شده است : الف - ويكتور هوگو با نوشتن اين اثر، در طول قرن نوزدهم توجه همكاران را به ارزش هنري اين بنا و وضعيت اسفباري كه در آن قرار داشت ، جلب كرد. بنا براين،در قرن نوزدهم ارزش اين بناي تاريخي بيشتر مورد توجه قرار گرفت . ب- ويكتورهوگو با نوشتن اين داستان نه تنها عظمت كليسا را برای خواننده بيان مي نمايد ، بلكه ظلم و بی عدالتی و فساد در ميان كشيشها و حكومت وقت را نيز ابراز مي كند.





 

اشتراک

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.